• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Bright Curse - Time Of The Healer
Label: Ripple Music

Bright Curse - Time Of The Healer

In 2012 verhuizen de Soul Manifest-bandleden Romain Daut en Sammy Deveille van Duinkerken naar Londen. Daar richt het Franse duo een nieuwe band genaamd Bright Curse op. Met een line-up die zowel uit Franse als Britse muzikanten bestaat, brengt Bright Curse twee ep’s en één full-length uit. Voor de nieuwste plaat Time Of The Healer heeft de groep getekend bij Ripple Music.

Bright Curse is in beginsel te zien als een heavybluesband die wat muzikale raakvlakken heeft met aanverwante genres als doom, stoner en psychedelische rock. De nieuwe plaat bevat vijf tracks, waarvan er drie de tienminutengrens halen. Time Of The Healer is volgens de band een conceptalbum, maar dat komt niet echt goed naar voren. De songs openen en eindigen met radio-/televisie-fragmenten, waarbij het klinkt alsof er na elk nummer van zender gewisseld wordt. Een vergelijkbaar concept als Queens Of The Stone Age gebruikt op de plaat Songs For The Deaf.

Time Of The Healer is het meest ambitieuze werk van Bright Curse tot nu toe. De composities hebben een vrij onconventionele structuur. In de titeltrack maken de zware doomriffs bijvoorbeeld plotseling plaats voor een jazz-intermezzo en minutenlang experimenteerwerk met percussie en vervreemdende geluiden. Dat klinkt natuurlijk interessant, maar in dit geval leidt het niet altijd tot goede composities. Sterker nog: het merendeel van de songs loopt simpelweg niet goed. De individuele passages zijn best goed te pruimen, maar als geheel is het te onsamenhangend.

Afwisseling op een album is bijna altijd goed. Ook binnen de composities zelf. Bright Curse wisselt echter zo vaak van tempo of stemming dat je als luisteraar maar niet in het album komt. Er ontbreekt een duidelijke flow. In Smoke Of The Past en Shadows pakt het nog goed uit, maar Laura, Une Virée en de titeltrack gaan ten onder aan het overdadige experimenteren. Met de behendigheid van de muzikanten zelf is weinig mis. De zang van Romain Daut is wel een minpuntje. Hij is geen slechte zanger, maar zijn stem is erg dunnetjes en imponeert daardoor nauwelijks.

De experimenteerdrift van Bright Curse is bewonderenswaardig. Maar het grote manco hier is dat de band de ideeën nog niet goed weet te vertalen naar degelijke songs. Time Of The Healer heeft zeker zijn momenten, maar daar blijft het bij.

1. Smoke Of The Past
2. Laura
3. Une Virée