• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Changing Tides - Changing Tides
Label: Eigen Beheer
Changing Tides - Changing Tides
Changing Tides is een in 2013 opgerichte metal/deathcoreformatie uit Noord-Brabant. Anno 2019 bestaat de band uit gitaristen Daan van Vucht en Bas van Kampen, bassist/vocalist Timmy de Man, drummer Thijs Versantvoort en zanger Kasper Wienk. Vorig jaar kwam de single Awareness uit en binnenkort verschijnt een naar de band vernoemde ep met zes tracks.

Het kwintet brengt groovy passages met vette riffs en agressieve screams, breakdowns en secties met melodieus gitaarwerk. Het groovy gitaargeluid, dat helder doch rauw is, staat prominent in de mix. Dat is een goede keuze, want het getokkel en de harmonieuze leads in opener The Sixth Call zijn direct een overtuigend visitekaartje. Ze brengen deze track over Danil van Bokhoven, een veel te vroeg overleden vriend van Kasper, naar een hoger niveau. Datzelfde gebeurt in E.G.O.

Ritmisch is het dik voor elkaar. Dat blijkt onder meer uit het strak uitgevoerde Disgraceful. Ook de andere tracks hebben een lekkere vibe, zoals Fear/Reality, dat het ongetwijfeld goed gaat doen tijdens live-shows. Ook zal tijdens diezelfde live-shows het drumgeluid waarschijnlijk meer impact hebben dan op de ep. Het is altijd lastig om die power in de studio te reproduceren. Dat blijkt onder meer in Disgraceful. Het is n van de weinige punten van kritiek, samen met enkele productionele schoonheidsfoutjes (zoals het faden van de gitaarpartij in Disgraceful en het niet helemaal strak lopen van de drumtracks in Fear Reality).

Verder niets dan lof voor Changing Tides, dat deze schijf prachtig afsluit met Brumal, dat flink afwijkt van de rest van de tracks. Op instrumentaal gebied valt er veel te genieten. Het is zelfs jammer dat het nummer na vier minuten is afgelopen en eigenlijk enkele maten te kort duurt. Je hoort de bas duidelijker dan in andere tracks, het getokkel is fraai, het drumwerk is inventiever en de extreme vocalen zijn gemotioneerd. Het is een teken dat deze groep veel in zijn mars heeft. Nu nog de niet-originele ideen eruit en dan is het helemaal feest, maar voor een eerste ep is dit een prima start. De releaseparty is op 6 juli. Plaats van handelen: Brouwpodium Bossche Brouwers in Den Bosch.

1. The Sixth Call
2. E.G.O.
3. Disgraceful
4. Awareness
5. Fear/Reality
6. Brumal

Toegevoegd: 3 juli 2019

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.