• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

The Pineapple Thief - Dissolution
Label: Kscope
The Pineapple Thief - Dissolution
Sinds Gavin Harrison, vooral bekend als drummer van Porcupine Tree, in augustus vorig jaar toetrad tot de line-up van The Pineapple Thief is er meer belangstelling voor de Britse progrockgroep. Harrison, tevens één van drie drummers tijdens concerten van King Crimson, zorgt met zijn manier van spelen voor het beetje extra in de relatief brave songs van de formatie die dit jaar het twintigjarig jubileum viert.

De awardwinnende slagwerker is al te horen op Your Wilderness (2016), maar destijds trad hij pas laat tot het proces toe. Daardoor kon de Londenaar zijn stempel nog niet drukken. Dat is met Dissolution wel anders. De Porcupine Tree-invloeden liggen er daardoor nog dikker bovenop dan in het verleden. Daarnaast hoor je elementen van onder meer Steven Wilson, Oasis, Beatles en Radiohead.

De twaalfde full-length is min of meer een voortzetting van zijn voorganger. Prettige, gelaagde progrocksongs dus, die na een paar luisterbeurten goed blijven hangen. Het kwartet experimenteert echter wat minder dan voorheen en dat zal dus lang niet alle fans van het oudere werk bevallen. Het poprockende hoogtepunt Threatening War bevat echter alles wat The Pineapple Thief anno 2018 sterk maakt: memorabele zanglijnen, wisseling tussen rustige en stevige passages, keyboard- en gitaarpartijen die elkaar versterken en interessante ritmiek (waaronder zeker de breakbeats halverwege).

Na de overtuigende eerste vier tracks volgen het wat minder onderhoudende All That You’ve Got en Far Below, al heeft laatstgenoemde zo zijn momenten. Het korte, Nick Drake-achtige Pillar Of Salt leidt de sterke eindfase in. Allereerst is er het goed opgebouwde White Mist, dat met zijn tien minuten veruit de langste compositie is en het meest proggy avontuur biedt met onder andere een instrumentale middensectie. Het gevoelige Shed A Light sluit de collectie uitstekend af met prachtige melodieën.

Dissolution is wat minder consistent dan zijn voorganger, maar weet meerdere malen te pieken. The Pineapple Thief stelt zelden teleur en doet dat met deze onderhoudende release dan ook zeker niet. Het is wel de vraag of je de toegankelijkere benadering van nummers schrijven van de afgelopen jaren kunt waarderen. Kun je dat, dan heb je met Dissolution een fijn album te pakken, waarop Harrison voor de nodige extra’s zorgt en die de Britse band nieuwe fans zal opleveren.

1. Not Naming Any Names
2. Try As I Might
3. Threatening War