Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

The Neal Morse Band - The Great Adventure
Jaar van release: 2019
Label: Radiant
The Neal Morse Band - The Great Adventure
Met The Great Adventure gaat Neal Morse met zijn indrukwekkende muzikale ensemble verder waar hij met het vorige album The Similitude Of A Dream (2016) ophield. Letterlijk, want The Great Adventure is het vervolg op het concept dat op de voorganger werd ingeluid. Dat concept is gebaseerd op het boek Pilgrim’s Progress van John Bunyan en verhaalt over de spirituele reis van een man vanuit de 'stad van vernieling' naar een plaats van verlossing. The Great Adventure begint met de klanken waarmee zijn voorganger eindigt en loopt dus naadloos over. Bovendien is ook deze nieuwe full-length weer een dubbelaar geworden. Met in totaal ruim honderdvijf minuten aan nieuwe muziek valt er dus genoeg te ontdekken.

Met The Similitude Of A Dream hoorden we een zeer geïnspireerde band aan het werk. Muzikaal gezien was het materiaal om van te smullen. The Great Adventure doet nergens onder voor zijn briljante voorganger en dat is een prestatie van jewelste. Ondanks de speelduur eert het album zijn naam: vanaf de eerste tonen van de schitterende, tien minuten durende Overture tot en met de grootse finale in de vorm van A Love That Never Dies is het album één groot muzikaal avontuur. De plaat staat boordevol spannende instrumentatie. De sprankelende, uitbundige keyboardpartijen van Neal Morse en Bill Hubauer, de funky basloopjes van Randy George, de inventieve drumritmes en soepele speelstijl van Mike Portnoy en de fraaie gitaarpartijen van Eric Gillette vormen meer dan ooit een geheel dat de som der delen overstijgt.

Het geheel wordt bovendien naar nog grotere hoogten gestuwd door de zoals altijd fenomenale, gepassioneerde zang van Morse, die zóveel gevoel in zijn stem weet te leggen dat het moeilijk is geen kippenvel te krijgen. In de nummers die opzwepender en frivoler qua karakter zijn (Welcome To The World, The Great Adventure) zorgt hij voor een onweerstaanbare, energieke ‘vibe’, terwijl hij in de ballads breekbaar en emotioneel klinkt. In muzikaal opzicht is The Great Adventure misschien wel het meest diverse album van Neal Morse. De karakteristieke progressieve rock wordt meer dan ooit aangevuld met invloeden uit de gospel, blues en jazz.

Desondanks voelt het album geen moment als een collage van verschillende ideeën. De fraai verweven, terugkerende muzikale thema’s zorgen ervoor dat The Great Adventure als één geheel klinkt. Ook in andere opzichten voelt The Great Adventure als een teamproduct. Naast Morse krijgen ook de andere bandleden ruimschoots de gelegenheid om een plek in de ‘spotlights’ op te eisen. Zo horen we ook Bill Hubauer, Eric Gillette en zelfs Mike Portnoy (Venture In Black) met enige regelmaat achter de microfoon. Hoewel ze in de schaduw staan van Morse, voegen hun stemmen wel een fijne extra dimensie toe aan de muziek. Met name Gillette onderscheidt zich in positieve zin in meerdere nummers.

Het is met tweeëntwintig nummers van een torenhoog niveau vrijwel onmogelijk om favorieten te benoemen, maar drie tracks verdienen een aparte vermelding. Het titelnummer is verrukkelijk dankzij zijn opzwepende refrein, lichtvoetige ritme en sprankelende instrumentatie. Het absurdistische Vanity Fair, dat qua frivoliteit wel doet denken aan nummers als Freak en The Ways Of A Fool, is het meest eigenzinnige nummer. En in het afsluitende tweeluik Freedom Calling en A Love That Never Dies komen alle muzikale thema’s nog eens perfect samen in een waanzinnig knap uitgevoerde apotheose. Het moge duidelijk zijn: The Great Adventure is wederom een meesterwerk van Morse en co. Onmisbaar voor iedere zichzelf serieus nemende progliefhebber.

Tracklist:
1. Chapter 1: Overture
2. Chapter 1: The Dream Isn’t Over
3. Chapter 2: Welcome To The World
4. Chapter 2: A Momentary Change
5. Chapter 2: Dark Melody
6. Chapter 2: I Got To Run
7. Chapter 2: To The River
8. Chapter 3: The Great Adventure
9. Chapter 3: Venture In Black
10. Chapter 3: Hey Ho Let’s Go
11. Chapter 3: Beyond The Borders
12. Chapter 4: Overture 2
13. Chapter 4: Long Ago
14. Chapter 4: The Dream Continues
15. Chapter 4: Fighting With Destiny
16. Chapter 4: Vanity Fair
17. Chapter 5: Welcome To The World 2
18. Chapter 5: The Element Of Fear
19. Chapter 5: Child Of Wonder
20. Chapter 5: The Great Despair
21. Chapter 5: Freedom Calling
22. Chapter 5: A Love That Never Dies

Score: 90 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 22 april 2019

Meer The Neal Morse Band:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.