Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Vltimas - Something Wicked Marches In
Label: Season Of Mist
Vltimas  - Something Wicked Marches In
Vltimas is een nieuwe naam in de metalwereld, maar de bezetting van de band is dat zeker niet. In de gelederen vinden we namelijk zanger David Vincent (ex-Morbid Angel, I Am Morbid), drumbeest Flo Mounier (Cryptopsy) en Rune Eriksen (Aura Noir, ex-Mayhem). Een gezellig clubje dat de klappen van de zweep inmiddels allemaal wel kent. Something Wicked Marches In bevat acht nummers met death metal van de bovenste plank. Met deze namen verwacht je ook haast niet anders.

Wanneer de eerste klanken van Something Wicked Marches In en Praevalidus klinken, weet je dat je er eens lekker voor kunt gaan zitten. Het vliegensvlugge dubbele baspedalenwerk van Flo drukt gelijk een moddervette stempel op Vltimas, dat je overigens uitspreekt als Ultimas. De nummers bevatten naast woeste razernij ook logge breaks, waarbij de hoofden flink tekeer kunnen gaan. De zang van David Vincent is met zijn verstaanbare, robuuste karakter een echte meerwaarde. Dat het niet alleen death metal pur sang is, horen we in Monolilith. Deze track heeft een duister randje meegekregen door middel van passende gitaarriedels en zanglijnen (vooral tijdens het refrein), die de sfeer complementeren. Het tempo ligt wat lager dan het gemiddelde, maar wanneer Truth And Consequence van start gaat, zijn we weer terug bij af. Old school death, waarbij geen ruimte is voor iets anders. Zonder meer één van de favorieten hier. Ook nu volgen de drumpartijen de moddervette, strakke gitaarlijnen met uiterste precisie.

Last Ones Alive Win Nothing ligt in het verlengde van het duistere Monolilith. Complimenten voor het speelse gemak waarmee gitarist Rune Eriksen zijn instrument kietelt. Hoewel ook nu het gas iets is teruggenomen, verveelt het nummer geen seconde. Richting het einde van deze track flirten de heren zelfs met progressive. Je moet iets met al het talent hè. Genoeg gespeeld, want de zeven minuten die volgen en de titels Everlasting en Diabolus Est Sanguis hebben meegekregen, zijn oude-jongens-krentenbrood. Vooral het laatstgenoemde nummer doet erg veel denken aan Morbid Angel. Met het continu dreigende Marching On marcheert Vltimas onoverwinnelijk richting het einde.

De hoge verwachting is meer dan ingelost. Een allstar deathmetalband horen of zien we niet heel vaak, maar als dit het resultaat is, juichen we het initiatief graag toe. De productie is professioneel en tot in de puntjes verzorgd. De liefhebbers kunnen toeslaan en mogen zelf beslissen of Something Wicked Marches In mee gaat dingen naar een toppositie in de jaarlijst.

1. Something Wicked Marches In
2. Praevalidus
3. Total Destroy