Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Battle Beast - No More Hollywood Endings
Jaar van release: 2019
Label: Nuclear Blast Records

Battle Beast - No More Hollywood Endings

Het spant erom bij het vijfde album van Battle Beast: No More Hollywood Endings. Bringer Of Pain (2017) luidde een verandering van muzikale richting in. Van rechttoe-rechtaan 80s-geïnspireerde heavy metal, naar metal doorspekt met synthpopelementen. Niet verkeerd, maar niet alle fans waren tevreden. Te soft, te pop en niet genoeg focus op de gitaren. Zo luidden enkele van de kritieken. Anderen liepen ermee weg en juichten de verandering van spijs toe. Battle Beast zit in ieder geval niet stil en toont op het nieuwe album wederom een vernieuwd gezicht.

Het openingsnummer Unbroken is groots en meeslepend. Met pompeuze strijkpartijen is de connectie met Nightwish snel gelegd. Dat die eveneens Finse band een bron van inspiratie is, zal nog vaker blijken tijdens de elf nieuwe nummers. Na de bombastische opening krijgt zangeres Noora Louhimo de ruimte en is er een prominente rol voor de toetsenpartijen (onder andere keyboard en keytar) van Janne Björkroth. De gitaren staan harder in de mix en spelen met niet alledaagse overgangen tussen couplet en refrein. Battle Beast blijft trouw aan de weg die de groep op voorgaand werk is ingeslagen, maar weet deze stijl te verdiepen en verbeteren.

Dat geldt zeker voor de opvallende eerste single en titelsong No More Hollywood Endings, waarin een melancholieke en enigszins dramatische melodie wordt aangezwengeld door de spannende ritmesectie. De tweede single Eden doet wederom denken aan Nightwish uit de periode dat Anette Olzon daar de vocalen verzorgde. Louhimo schittert met langgerekte zanglijnen en toont dat zij door de jaren heen steeds beter is gaan zingen. Naast een behoorlijke hoeveelheid kracht en volume tijdens Unbroken, The Hero en Raise Your Fists etaleert zij ook gevoeligheid en melancholie tijdens I Wish en World On Fire.

Instrumentaal is het ambitieus, maar tekstueel grijpt de groep naar het kleine en persoonlijke. Teleurstelling, dromen en het overwinnen van persoonlijke ellende zijn enkele van de thema’s die aan bod komen, hoewel de traditionele metalthema’s als broederschap, historie en simpelweg uit je dak gaan niet worden overgeslagen.

Met Unfairy Tales, dat opent met Britney Spears-achtig gehijg en een typische, zoetsappige AOR-powerballad (Endless Summer), slaat de groep de plank mis. Dat geldt ook voor het bijzonder flauwe, richtingloze Piece Of Me. Daartegenover staan echter acht nummers die eenvoudig kunnen dienen als single. Bijvoorbeeld het opzwepende The Hero, dat aan alle kanten een moderne versie van een jarentachtigklassieker is door het toetsenwerk, de geluidseffecten en elektronisch getinte drumpartijen die de song inluiden. Het is tegelijkertijd modern en aanlokkelijk voor jonge metalfans, maar overspoelt oudere luisteraars direct met warme, nostalgische gevoelens. Het is een pluspunt, dat het nummer constant in ontwikkeling is. Onder meer kleine variaties in de coupletten houden het langer interessant. Een trucje dat ook te horen is bij Ghost, een band die eveneens flirt met popmuziek en deze verweeft met ruige rock- en heavymetalklanken.

The Golden Horde laat horen dat Battle Beast de tanden nog niet verloren is. De groep slaat de plank echter mis met het bijzonder flauwe geluidseffect aan het einde. Het is een voorbeeld van overbodige en misplaatste effecten die her en der opduiken. Het zijn kleine minpuntjes op deze meest ambitieuze plaat tot nu toe van de nog jonge formatie. Vrij van misstappen is No More Hollywood Endings dan ook niet, maar met deze schijf toont de groep toe te zijn aan grotere podia. Aan alle kanten spat de energie eraf en is dit werk dat vrijwel in zijn geheel overtuigt en beklijft.

Tracklist:
1. Unbroken
2. No More Hollywood Endings
3. Eden
4. Unfairy Tales
5. Endless Summer
6. The Hero
7. Piece Of Me
8. I Wish
9. Raise Your Fists
10. The Golden Horde
11. World On Fire

Score: 86 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 19 maart 2019

Meer Battle Beast:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.