• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

A Secret Revealed - Sacrifices
Label: Lifeforce Records
A Secret Revealed - Sacrifices
Sommige bands weten op hun Facebook-pagina hun eigen stijl treffend te omschrijven. Neem nu A Secret Revealed, dat met de oneliner “Blasting sad melodies and destroying hopes” de lading goed dekt. De formatie uit Würzburg is actief sinds 2012. In 2015 kwam het debuut The Bleakness uit via Bastardized Records, waarop Nikita Kamprad van Der Weg Einer Freiheit te horen is. Inmiddels is de opvolger opgenomen, die eind januari via Lifeforce Records verschijnt.

Eén van de eerste namen die te binnen schiet bij het beluisteren van openingstrack Grieved is die van Der Weg Einer Freiheit. Vooral dankzij de ijzige muur van tremoloriffs en de kosmische sfeer. De muziek van A Secret Revealed herbergt echter veel meer invloeden. Zo begint Grieved post-rock-achtig en duiken halverwege troosteloze doomleads op. De wanhopige, uitzinnige screams van Michael Heim zouden prima passen in een hardcoreband. Ze zijn minder van het type screamo en minder overheersend aanwezig dan op het debuut. Dat is prettiger luisteren en de mix is dan ook beter dan die van The Bleakness.

De oosterburen slagen erin om de verschillende achtergronden en stijlen op een goede manier te combineren en te verpakken in composities die vooral indruk maken vanwege hun intensiteit. De rustige stukken zijn zeer helder, kosmisch en desolaat. De ruige passages zitten vol agressie en wanhoop. Werp een blik op de tracklist en je weet dat dit geen vrolijke release is. De plaat heeft dan ook een duidelijk thema. De teksten gaan over dingen en personen die je achter moet laten om verder te kunnen met je leven.

De meeste tracks van het goed geproduceerde album moeten het van de sfeer hebben. Zo is het relatief melodieuze In Vain intens. Ook is er aandacht voor herinneringswaarde. Old Ghosts blijft bijvoorbeeld al snel hangen vanwege de prima riffs en de beklijvende melodielijn. Het is samen met de post-metaltrack Ashes, die een zwaarmoedige climax bevat, de enige track die wat heavier en trager is en meer georiënteerd is op hardcore dan op black metal. Ook het veelzijdige Grieved werpt zich al vroeg op als hoogtepunt. Het is een van de nummers waaruit blijkt dat de songwriting verbeterd is.

Tijdens de tweede helft komen de minder interessante ideeën aan bod. Sacrifices duurt daarmee iets te lang. Na verloop van tijd en heeft het geraas van de blasts niet meer de impact die het in het begin van de release heeft. Er zijn wel momenten die eruit springen, zoals de climax van The Downfall en de atmosferische post-metalpassage in Hollows. A Secret Revealed kan de spanning dus niet een uur lang vasthouden, maar verbetert zich duidelijk ten opzichte van het debuutalbum.

1. Grieved
2. The Isolation
3. Ashes