• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Fifth Angel - The Third Secret
Fifth Angel - The Third Secret
Fifth Angel en Heir Apparent komen beide uit Seattle. De twee bands brengen deze periode allebei een nieuwe cd uit na een langdurige pauze. De stijl van de groepen ligt redelijk in elkaars verlengde. In de jaren tachtig speelden de twee gezelschappen power metal. Heir Apparent wat progressiever en Fifth Angel een tikje traditioneler, met veel aandacht voor flitsend gitaarwerk. Beide bands opteerden na hun eerste schijven voor een commerciëlere opvolger, waarmee de grote stap naar succes niet gemaakt werd. De opkomst van de grunge deed de rest.

Tot zover de overeenkomsten. Waar Heir Apparent eerder deze maand met een nogal slappe derde plaat over de brug kwam, doet Fifth Angel in niets onder voor vroeger. The Third Secret blijkt een ware kraker. Stukken feller en meer metal dan voorganger Time Will Tell uit 1989, waarop de band een hardrockkoers voer. The Third Secret lijkt zodoende veel meer een vervolg op één van de US metalklassiekers bij uitstek, het titelloze debuut uit 1986. De superpakkende riffs, logische ritmes en wervelende gitaarsolo's vormen één grote trip down memory lane. En meer. Slechte nummers ontbreken volledig.

Voor sommige liefhebbers is het wellicht even schrikken om te zien en horen dat zanger Ted Pilot niet meer in Fifth Angel zit. De man voegde met zijn karakteristieke, hoge zang veel toe aan het totaalgeluid van weleer. Voor een vervanger hoefde de band niet eens buiten de deur te zoeken. Snarenplukker Kendall Bechtel stapte naar voren en overtuigde zijn maten waarschijnlijk met gemak. Op cd is dat niet anders. Bechtel heeft een imposant bereik en lekker veel power in zijn strot. Ook met kalmer werk als Can You Hear Me kan de gitarist uitstekend uit de voeten. Net als zijn illustere voorganger zoekt hij het vooral in de melodie en klinkt het zangwerk nergens geforceerd.

Melodie was, is en blijft het toverwoord voor Fifth Angel. Veel powermetalbands beheersen de instrumenten weliswaar tot in de puntjes, maar vergeten waar het om gaat. Om die ijzersterke composities, mooie zanglijnen, sterke gitaarpartijen, pakkende ritmes en functioneel instrumentaal geweld. Al die elementen zijn ruimschoots vertegenwoordigd op The Third Secret. Heerlijke tracks als opener Stars Are Falling en Dust To Dust steken net zo lekker in elkaar als de bekende oudjes. Misschien hier en daar zelfs wel beter.

Tel daarbij op dat de productie helemaal van deze tijd is. Met Nuclear Blast achter zich beknibbelde Fifth Angel nergens op. Uiteraard bezitten de oude albums een zekere organische charme, maar het drietal wil duidelijk vooruit. The Third Secret is dan ook absoluut geen gekunstelde duik in het verleden, maar een klasse verzameling topnummers. Zo hoort goede melodieuze metal te klinken.

1. Stars Are Falling
2. We Will Rise
3. Queen Of Thieves