Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Moulder (producent) - 66
  • Eduardo Navazo (Mistweaver) - 43
  • Frank Beard (ZZ Top) - 76
  • Henkka (Withering) - 43
  • Lars Lindén (Carnal Forge) - 55
  • Maik Pomplun (Gernotshagen) - 44
  • Mikko Nenonen (Paganus) - 44

Vandaag overleden:
  • Seth Putnam (Anal Cunt) - 2011
Review

Bloodbath - The Arrow Of Satan Is Drawn
Jaar van release: 2018
Label: Peaceville Records

Bloodbath - The Arrow Of Satan Is Drawn

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. The Arrow Of Satan Is Drawn overtreft wat mij betreft iedere Stockholm-deathplaat die de afgelopen twintig jaar is verschenen. Het is een gewaagde uitspraak en ik heb de plaat bewust een tijdje niet beluisterd om er zeker van te zijn dat mijn gevoel niets te maken heeft met mijn op voorhand getemperde verwachtingen. Over de vorige plaat, The Grand Funeral (2014), ben ik minder enthousiast en dat heeft niet alleen te maken met de matige sound. Daar hebben meer platen van Bloodbath onder te leiden.

Goed, om te beginnen de sound. Die is perfect. Het is onvoorstelbaar hoe goed de opvallend heldere productie samengaat met het kenmerkende HM2-kettingzaaggeluid. Je hoort ieder detail, maar het klinkt toch organisch. Dat brengt het luisterplezier echt naar een hoger niveau. Ik hoop dat deze sound geen lucky shot is en dat meer producers en bands dit voorbeeld gaan volgen. Dat brengt mij meteen op de vocalen van Nick Holmes, die op de voorganger ook niet goed uit de verf komen. Dat heeft deels te maken met die matige sound van The Grand Funeral, maar inmiddels zijn we ook twee Paradise Lost-platen met grunts verder en dat speelt ongetwijfeld een rol.

Instrumentaal is er ook iets veranderd. Het idee achter Bloodbath is eenvoudig. Combineer de catchy songstructuren van klassieke, Zweedse death met de lekkere riffs en een strakke ritmesectie zoals we die kennen van de Amerikaanse legendes. Niets vernieuwends en daar brengt The Arrow Of Satan Is Drawn ook geen verandering in. Echter, dat Joakim Karlsson (Craft) eerder dit jaar Per Eriksson (Katatonia) heeft vervangen, zou wel eens de beste beslissing in de geschiedenis van Bloodbath kunnen zijn. Joakim lijkt het vuurtje bij Jonas Renske en Anders Nyström (beiden Katatonia) flink aangewakkerd te hebben. Drummer Martin Axenrot (Opeth) heeft die aansporing niet nodig.

Het resultaat is een plaat die staat als een huis. Bloodicide, met een gastbijdrage van Jeff Walker (Carcass), Karl Willetts (Bolt Thrower) en John Walker (Cancer), is de sterkste track. De brute opener Fleischmann laat goed horen wat Joakim toevoegt aan Bloodbath. Heerlijke death ‘n’ roll wordt voorgeschoteld in Warhead Ritual, de afsluiter Chainsaw Lullaby en Wayward Samaritan. Laatstgenoemde vertraagt in de eindfase en dat vormt een mooie overgang naar het logge begin van Levitator, eveneens een hoogtepunt op de plaat. De andere tracks doen er nauwelijks voor onder. Zo zijn de leads in Deader ronduit verslavend, is het lastig om niet te bewegen als het groovende March Of The Crucifers klinkt en geeft de passage halverwege Only The Dead Survive steevast aanleiding om de volumeknop iets hoger te zetten.

Wat betreft songwriting weet je dat een plaat van Bloodbath niet zal teleurstellen. Ook The Grand Funeral getuigt daarvan en het gevarieerdere karakter van die plaat wordt gelukkig doorgezet op The Arrow Of Satan Is Drawn. De perfecte sound, de uitstekende vocale prestatie van Nick en de blackmetalinvloeden van Joakim tillen de nieuweling naar een hoger niveau. Tegelijkertijd is Bloodbath nog altijd even old school als de afgelopen twintig jaar. Niets nieuws dus, maar ik betwijfel of een andere band in dit genre kan tippen aan het niveau van The Arrow Of Satan Is Drawn.

Tracklist:
1. Fleischmann
2. Bloodicide
3. Wayward Samaritan
4. Levitator
5. Deader
6. March Of The Crucifers
7. Morbid Antichrist
8. Warhead Ritual
9. Only The Dead Survive
10. Chainsaw Lullaby

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 23 oktober 2018

Meer Bloodbath:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.