Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Xenoblight - Procreation
Label: eigen beheer

Xenoblight - Procreation

Xenoblight is een jonge band uit het Deense Silkeborg. De band werd vorig jaar opgericht na het uiteenvallen van de thrashmetalband Velociter, speelde slechts enkele shows en ging vrijwel meteen de studio in om het debuutalbum Procreation op te nemen. In eigen land won Xenoblight de Metal Battle en het optreden op Wacken Open Air dit jaar, waar de band als vierde eindigde, werd erg goed ontvangen.

De blackened thrash/death is redelijk technisch, maar bevat veel melodie en progressieve elementen. De vocalen van Marika Hyldmar zijn opvallend gevarieerd. Het ene moment klinkt ze als Angela Gossow in de eerste jaren met Arch Enemy, het volgende als Marloes van Izegrim. Haar stem doet me vooral denken aan Heidi Shepherd van Butcher Babies, maar verwacht van Marika geen cleane zang. Ze wisselt grunts af met screams waar menig black metal-vocalist jaloers op zal zijn.

Niet alleen de vocalen zijn gevarieerd, maar ook de plaat zelf. Ondanks het extreme karakter zal de muziek een groot publiek aanspreken. Wanneer een band veel muzikale kwaliteiten in huis heeft, dan staat het technische aspect veelal nadrukkelijk op de voorgrond. Xenoblight doet dat niet en dat getuigt van een goed gevoel voor songwriting. Datzelfde geldt voor de progressieve elementen, die onmiskenbaar aanwezig zijn. Dat zorgt ervoor dat Procreation als geheel een erg goede plaat is en prettig wegluistert.

De tracks doen nauwelijks voor elkaar onder. Favoriet zijn het ritmisch sterke Shapeshifter, het giftige Obsidian Chromatism (met een hoofdrol voor Marika), de woede-uitbarsting Kill Yourself, de ouderwetse thrasher Predominance en de omineuze afsluiter Virus. Procreation is een aanrader voor iedereen met een voorliefde voor extreme metal en een must have voor liefhebbers van thrash/death.

1. Procreation
2. Descension
3. Shapeshifter