• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Agent Fresco - Destrier (Live In Reykjavík)
Label: nazoeken

Het is een steeds groter wordende trend van de laatste, pak 'm beet, tien jaar om albums integraal te spelen. Of dat nou is omdat het album een jubileum viert of omdat het een conceptalbum is dat u nou eenmaal als een aaneengesloten muziekstuk dient te beluisteren. Steeds vaker gaan bands de bühne op om een hele plaat aan één stuk te spelen.

Hoewel deze trend echt niet voorbehouden is aan rock- en metal-artiesten, lijken andere genres hier toch een stuk minder mee te hebben. Om verschillende redenen uiteraard. Feit is wel dat je je optredens met een integraal gespeeld album exclusief en interessant houdt. Het is weer eens wat anders dan de voorspelbare setlist aangevuld met de eveneens voorspelbare singles van de laatste plaat. Een onverwachte toegift daargelaten, gaat dat toch gauw vervelen. Meer dan eens is het voor een band ook aanleiding om daar een extra release aan te koppelen. Is toch makkelijk geld harken zonder iets nieuws te schrijven met alle kosten van studio-huur en al wat dies meer zij, niet waar? Of is het omdat er echt iets bijzonders gedaan is met een orkest of (andere) gastoptredens?

Dit idee heeft het IJslandse Agent Fresco ook maar eens opgepakt. Om de kosten van het aankomende album te dekken, biedt de band de live-opnames van het integraal gespeelde Destrier te koop aan voor slechts $9. Met maar 335.000 inwoners moet je als populaire band in je thuisland natuurlijk ook wat verzinnen om publiek te blijven trekken. En zo bracht het kwartet 1 oktober 2015 het volledige album in IJslands hoofdstad ten gehore in de pas in 2011 geopende concertzaal Harpa. Met orkestrale toevoegingen welteverstaan.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er voor de gemiddelde luisteraar geen enkele reden is om deze release te kopen (beluisteren kan immers gratis op Bandcamp). De geluidskwaliteit is ten opzichte van wat andere bands tegenwoordig weten te brengen, niet je van het. Niet dat we naar stofzuigerblackmetal zitten te luisteren, hoor. Gelukkig zijn alle instrumenten perfect te horen. Maar de afwerking laat echt heel wat te wensen over. En dat ligt echt niet aan de kwaliteit van het zaalgeluid.

Daar komt bij dat een live-ervaring van één van IJslands beste muzikale exportproducten van de laatste jaren toch echt veel meer biedt dan alleen mooie liedjes. De aimabele, charismatische zanger die bijgestaan wordt door zijn drie muzikaal zeer onderlegde kompanen, voeren u doorgaans mee naar hogere sferen. Maar dat effect ontbreekt natuurlijk volledig bij het beluisteren van een veertiental MP3's/FLACs of streams. Nee, als u de band niet kent, pakt u dan gerust een showtje op een festival mee.

De trouwe schare fans zal natuurlijk alles verzamelen. Die zal ook de subtiele details ontdekken waarin dit optreden afwijkt van het album. Ook de helaas nogal weggemoffelde strijkers en blazers die voor sommige tracks uit de kast zijn getrokken, beginnen bij nauwkeurige beluistering steeds meer op te vallen. Luister maar eens naar Bemoan. Bovendien zorgen de kleine foutjes die een live-optreden tot leven laat komen voor de organische sound. Dat maakt deze release toch wel weer de moeite waard. En zo'n applausje tussendoor heeft ook wel wat.

Een ander opvallend verschil met 'gewone' live-optredens is zanger Arnór Dan Arnarson. Hij laat zich niet verleiden om tussen de nummers door contact met het door hem zo geliefde publiek te zoeken. Prettig, want het soms oeverloze gezwets van artiesten komt na drie keer beluisteren doorgaans de strot uit. Mikael Åkerfeldt niet meegeteld, zijn die doorgaans mislukte grapjes, na drie keer beluisteren gewoon ronduit irritant.

Samenvattend is dit leuk voor de verstokte fans en degenen die erbij waren, maar gezien de kwaliteit lijkt dit meer een goedkope marketingtruc te zijn. De gastmuzikanten in sommige nummers doen daar helaas niet veel aan af. Aan de andere kant moet uvoor 55 eurocent per track gewoon niet zeuren voor een optreden van een uur. U weet intussen zelf waarschijnlijk wel of u tot aanschaf overgaat. Twijfelaars beluisteren het volledige optreden eerst nog eens via de Bandcamppagina (link hieronder).

1. Let Them See Us (Live in Reykjavík)
2. Dark Water (Live in Reykjavík)
3. Pyre (Live in Reykjavík)