• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Alter Bridge - Live At The Royal Albert Hall
Label: Napalm Records
Alter Bridge  - Live At The Royal Albert Hall
Wie ooit bij een optreden van Alter Bridge is geweest, kan beamen dat de groep bestaat uit louter rasartiesten. Het bescheiden tandem Scott Phillips (drums) en Brian Marshall (basgitaar) zorgt voor een stevige, stabiele fundering, die het duo Mark Tremonti (gitaar) en Myles Kennedy (zang en gitaar) alle ruimte geeft om te schitteren. Dat het viertal garant staat voor een imposante geluidsmuur is niet onbekend, maar wat gebeurt er als het kwartet ondersteuning krijgt van een tweeënvijftig-koppig orkest? Dat antwoord hoor je op de concertregistratie Live At The Royal Albert Hall.

Een klein jaar na het uitbrengen van Live At The 02 Arena Rarities komt Alter Bridge wederom met een live-release. Voor de fans zeker één met toegevoegde waarde. De ondersteuning van The Parallax Orchestra biedt namelijk de mogelijkheid om sommige tracks te voorzien van meer glans en is natuurlijk de uitgelezen kans om een aantal bijzondere tracks van stal te halen. Het debuut van Words Darker Than Their Wings is hiervan de meest opzienbarende. Dit nummer krijgt een glansrijke vertolking. Vooral de hoge uithaal van Myles Kennedy aan het einde is met gemak het hoogtepunt van het optreden te noemen.

Naast de bekende hits focust de setlist zich veel op lange tracks met een episch karakter. Dit omdat een uitvoering met een orkest erbij zich daarvoor uitstekend leent. Het is hierbij jammer dat het orkest vooral een begeleidende rol heeft en grotendeels een achtergrondrol speelt. Het samenspel is absoluut mooi, maar er had meer ingezeten. Zeker in de mix hadden de symfonieën meer naar voren mogen komen.

Het spel daarentegen is wat je gewend bent van de heren. Op de vocalen van Kennedy zit geen sleet en zijn performance is nagenoeg perfect te noemen. Maar ook over het ex-Creed-trio Tremonti, Phillips en Marshall kun je alleen maar vol lof zijn. Het zorgt ervoor dat het genieten is van de nummers. Zoals eerder genoemd is Words Darker Than Their Wings fantastisch, maar zijn ook Cry Of Achilles, de emotionele ballad In Loving Memory, het door Tremonti gezongen Waters Rising en het akoestische Wonderfull Life/Watch Over You absoluut de moeite waard. Fans begaan zich dus echt geen miskoop en halen een registratie van de bovenste plank in huis. Deze volgt misschien wat snel na het vorig jaar uitgebrachte Live At The O2 Arena Rarities en ook het orkest had in de mix een prominentere plek kunnen krijgen, maar de prima uitvoering spreekt gelukkig boekdelen.

1. Slip To The Void
2. Addicted To Pain
3. Before Tomorrow Comes