Lizzy Borden - My Midnight Things
Label: Metal Blade Records
Lizzy Borden - My Midnight Things
De ene tour na de andere. Keer op keer het podium op, zonder nieuwe nummers. Lizzy Borden had het de afgelopen jaren naar eigen zeggen ontzettend druk. De agenda liep dusdanig over, dat er geen tijd bleek voor vers materiaal. Dus zit er elf (!) jaar tussen de vette voorganger Appointment With Death en het splinternieuwe My Midnight Things. Zo kan het gaan en dat de band rond de geschminkte zanger Gregory Harges (zelfs zijn moeder noemt hem Lizzy) het goed doet, is natuurlijk alleen maar positief.

Dat Lizzy Borden, zijn drummende broer Joey en het immer wisselende leger huurlingen goed in hun vel zitten, blijkt ook wel uit My Midnight Things. Ondanks het sinistere imago van de zanger klinkt de muziek toegankelijker en melodieuzer dan ooit. Borden en co. moeten het dit keer hebben van meters gedubbelde vocalen (titelnummer), punky gitaarriffs (het poprockende The Scar Across My Heart) en effectieve songstructuren. Van de tamelijk duistere US power metal van voorheen is weinig over. Lizzy Borden spiekt liever bij glammy albums als Menace To Society en Visual Lies.

Sterke platen natuurlijk, zeker waar het Visual Lies betreft. Helaas zit dat niveau er dit keer net niet in. My Midnight Things luistert prettig weg, maar is over de gehele linie toch een tikje te oppervlakkig om wederom elf jaar te overbruggen. Het ontbreekt gewoon aan de echte uitschieters. De nogal commerciële single Long May They Haunt Us bevat bijvoorbeeld geen echte climax. Dat ligt voor een deel aan de zanger zelf die te weinig variatie in zijn zanglijnen legt. Als hij in de openingstrack dan ook nog op de proppen komt met platgetreden rijmelarij als 'Fire, Desire', lijkt de morbide spitsvondigheid uit het verleden wel erg ver te zoeken. Aan de productie mankeert bovendien het één en ander. De cd klinkt weliswaar professioneel, maar tegelijkertijd nogal vlak. De toch al spaarzame gitaarsolo's springen er zodoende niet echt uit. Pluspunten zijn er natuurlijk ook wel, zoals het al genoemde The Scar Across My Heart en de sterke slotsong We Belong To The Shadows.

Langer dan een decennium hebben de mannen de tijd gehad. Met een toch ietwat teleurstellende oogst als resultaat. Lekkere muziek maken zijn de Amerikanen beslist niet verleerd, maar de geïnspireerde, vette en sfeervol ingekleurde metal van de vorige twee topplaten zoek je hier tevergeefs. Wie echter altijd al meer gehad heeft met de glamkant van Lizzy Borden en de zoetsappige refreintjes van Master Of Disguise, kan hier zijn lol op. Ik kan hieraan eveneens wat lol beleven, maar My Midnight Things is toch wat te makkelijk verteerbaar om heel lang mee vooruit te kunnen.

1. My Midnight Things
2. Obsessed With You
3. Long May They Haunt Us