Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Lordi - Sexorcism
Label: AFM Records

Lordi - Sexorcism

Wanneer je Lordi na het gewonnen songfestival uit 2006 uit het oog bent verloren, is het wellicht verrassend om te horen dat Sexorcism al het negende studioalbum van de Finse shockrockers is. Frontman Mr. Lordi en co brengen hun platen, die over het algemeen goed te pruimen zijn, in een redelijk constant tempo uit. Recente voorgangers Scare Force One (2014) en Monstereophonic (2016) konden beide rekenen op positieve reacties.

De receptuur van Lordi is al jaren hetzelfde: een stevige combinatie van pakkende shockrock en melodische metal en het is dan ook welhaast vanzelfsprekend dat er voor Sexorcism niet naar andere middelen wordt gegrepen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Fans kunnen zich verheugen op dertien nieuwe nummers in de welbekende Lordi-stijl. Baanbrekend of verrassend is het dan ook nergens, maar het is wel het soort rock waar Lordi zijn fans al jaren een plezier mee doet. Het is muziektheater met een ondeugende, speelse knipoog, dat prima past in het indrukwekkende rijtje artiesten met Alice Cooper en Rob Zombie.

De plaat trapt af met de aanstekelijke titelsong. Het nummer start met wat onheilspellende geluiden waarna de strakke ritmesectie inzet en de pakkende gitaarriffs hun werk doen. Het geheel wordt sfeervol aangevuld met het nodige keyboardwerk en de rauwe zang van Mr. Lordi, die nog altijd met een licht Fins accent zingt. Hier en daar is er een aanstekelijke, hoge krijs. Ook bij horrorrock moet er af en toe worden gegild.

Hoewel het niveau van de nummers op Sexorcism vrij constant is en er eigenlijk geen diepe, muzikale dalen zijn te vinden, is het echter ook een plaat die voor minder grote fans een lange zit is. Met een speelduur van ruim een uur zonder echte hoogtepunten en min of meer dezelfde songopbouw, is het een schijf die op den duur voortkabbelt. Op zulke momenten gaan de geforceerde en schunnige teksten in het nadeel werken. De vergezochte woordcombinaties om toch maar weer ergens een seksuele connotatie aan te geven, worden na verloop van tijd vermoeiend en storend.

Het zal liefhebbers van de band echter weinig deren. Sexorcism is een op-en-top Lordi-plaat die op de schunnigheden na uitermate braaf klinkt en te boek zal gaan als fanpleaser.

1. Sexorcism
2. Your Tongue’s Got The Cat