• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Amorphis - Queen Of Time
Amorphis - Queen Of Time
“A little bit of everything, except jazz”, aldus frontman Tomi Joutsen en bassist Olli-Pekka 'Oppu' Laine. Laatstgenoemde is de opvolger van Niclas Etelävuori, die na ruim zestien jaar vertrok omdat hij niet door een deur kon met het management. Oppu maakte al deel uit van de line-up van 1990 tot 2000 en keert dus terug op het oude nest. Er is nog meer veranderd: de Finnen hebben gekozen voor een echt koor, echte strijkers en fluitisten in plaats van samples.

Gelukkig bevat Queen Of Time ook nog genoeg herkenbare elementen. Het is een logische voortzetting van Under The Red Cloud (2015), maar met wat vernieuwingen. Daardoor klinkt het songmateriaal zowel vertrouwd als fris. Het is evenwel een heel divers album. Zo klinkt The Bee als een mix van trance en melodieuze (death) metal en Message In The Amber belicht de folky kant van de band, maar in beide tracks zitten nog veel meer (progressieve) elementen verstopt, die zich na meerdere luisterbeurten openbaren.

En over progressief gesproken: Daughter Of Hate is een vooruitstrevende track met intelligente ritmestructuren en een saxofoonsolo. Daar staat het catchy The Golden Elk tegenover, dat het live waarschijnlijk goed gaat doen. Toch kan het zestal muzikanten het niet laten om hier een speciale oosterse touch aan toe te voegen in de vorm van een strijkersmelodie en een solo op een snaarinstrument uit de Balkan.

Vanwege de bijdrage van het orkest en het koor klinken bepaalde songs behoorlijk bombastisch. Heart Of Giant is daar een goed voorbeeld van. Ook hierin komt het progressieve aspect weer heel nadrukkelijk naar voren. Een ander voorbeeld is het folky We Accursed. Daarin komen de invloeden uit de jaren zeventig aan het licht dankzij het spel op de dwarsfluit en het hammondorgel. Anneke van Giersbergen promoveert het melodieuze en toegankelijke Amongst Stars tot een van de vrolijkste nummers.

Zo staat het bombastische Queen Of Time vol met verrassingen en is vooral de gelaagdheid opvallend. Daardoor ontdek je steeds weer nieuwe partijen die op de achtergrond een belangrijke of verrijkende toevoeging zijn. Die verdieping gaat gepaard met een goede, ademende productie van Jens Bogren. Daardoor is deze dertiende full-length een fijn album om naar te luisteren. Een die niet zo snel pakt als zijn voorganger, maar veel te bieden heeft.

1. The Bee
2. Message In The Amber
3. Daughter Of Hate