• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Bleed From Within - Era
Label: Century Media Records
Bleed From Within - Era
De Metal Hammer Golden God Awards voor beste nieuwe band werd in 2013 gewonnen door het Schotse Bleed From Within. De metalcoreband die al vanaf 2005 actief is, wist met sterkhouders Scott Kennedy (vocals) en Ali Richardson (drums) dus al een tijd geleden te imponeren. De fans moesten echter vijf jaar wachten op de opvolger van Uprising. Vorige maand verscheen het nieuwe album Era op de markt en de grote vraag is of de radiostilte van positieve invloed is geweest op Bleed From Within.

Het muzikale pad dat bewandeld wordt, is nog steeds onveranderd gebleven, maar wat gelijk opvalt bij het beluisteren van het openingsnummer Clarity is de groei die zanger Scott Kennedy heeft doorgemaakt. Het schreeuwerige en schelle stemgeluid van voorheen is nagenoeg verdwenen en daarvoor in de plaats horen we een zanger die volwassener klinkt. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen, is een mix van moderne metal met thrash- en hard- en deathcore-invloeden. De productie zorgt voor een zwaar maar helder geluid, die de verschillende muzikale elementen extra goed belicht. Met de opvolgende nummers Crown Of Misery en Afterlife heeft Bleed From Within zelfs al twee videoclips en singles op zak. Beide nummers laten horen dat de muzikale identiteit puur en oprecht is.

Met Shiver heeft Bleed From Within zelfs een heuse meezinger te pakken, die het gegarandeerd goed gaat doen op concerten en festivals. I Am Oblivion, Pt.ll haakt aan op een gemiddeld, melodieuzer nummer van het vorige album. Era bevat in totaal elf nummers en dat is precies genoeg om de boog gedurende de hele rit op spanning te houden. Met Gatekeeper en Alive wordt de luisteraar ook aan het einde van dit meesterwerkje verwend met stampende drums en groovend gitaarwerk.

Bleed From Within loopt de muzikale marathon verdomd goed mee en heeft koplopers als Lamb Of God, Machine Head en Killswitch Engage in het zicht. De verwachting na jaren wachten is met Era zeker ingelost, waardoor de band langzaam inloopt op de kopgroep. Met Century Media heeft Bleed From Within een goede vertrouwenspartner die wellicht net dat extra duwtje in de rug kan geven om de aansluiting te vinden.

1. Clarity
2. Crown Of Misery
3. Cast Down