• Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Gleb Kolyadin - Gleb Kolyadin
Label: Kscope
Gleb Kolyadin - Gleb Kolyadin
Wellicht kennen de meeste lezers Gleb Kolyadin als pianist van Iamthemorning, de kamerprogband waarin hij een duo vormt met Marjana Semkina. De zeer vaardige muzikant uit Sint-Petersburg, die aanzien geniet, werkt ondertussen ook als solo-artiest en heeft inmiddels via Kscope zijn eerste album afgeleverd. Daarop krijgt hij hulp van veertien musici, waaronder niet de minsten. Wat te denken van drummer Gavin Harrison (King Crimson, Porcupine Tree), fluitist/saxofonist Theo Travis (Robert Fripp, Steven Wilson), toetsenist Jordan Rudess (Dream Theater) en bassist Nick Beggs (The Mute Gods)?

Je weet hiermee ook direct in welk straatje je de muziek van de Russische componist moet zoeken. De progstraat. De modern klassieke progstraat welteverstaan. Het pianospel vormt de basis en staat prominent in de mix, maar de overige instrumentatie krijgt ruim voldoende aandacht. Zo vallen in de openingstrack het saxofoonspel en de keyboardsolo op. Ook elders zijn er diverse bijdragen van veertien gastmuzikanten, zoals een ietwat wilde solo van Jordan Rudess in Storyteller.

Door alle bijdragen ontstaat een facettenrijke collectie songs die uiteenloopt van klassieke muziek tot prog, van jarenzeventigklanken tot jazz. De veelzijdigheid werkt versterkend. Elk nummer heeft een eigen identiteit en belicht een andere muzikale invalshoek. Het ingetogen Eidolon is een kort intermezzo, evenals het opgewekte, jazzy Into The Void. The Best Of Days is een Marillion-achtige track en Astral Architecture is een verhalend hoogtepunt waarin de ingetogen zang van Mick Moss (Antimatter) uitstekend aansluit bij het contemplatieve samenspel. White Dawn bevat een Steven Wilson-achtig gedeelte en een klassieke passage waaruit de compositorische kwaliteiten van de aan het conservatorium afgestudeerde blijken.

Hoewel er in elk nummer veel gebeurt dat vermeldenswaardig is, zijn Astral Architecture, Kaleidoscope, The Room en Confluence beslist hoogtepunten. In het swingende Kaleidoscope worden de onnavolgbare technische kwaliteiten getoond, vallen halverwege het glockenspiel en de vocalen van Tatiana Dubovaya mooi samen en zorgt Theo Travis voor een fraaie solo op dwarsfluit. The Room bevat naast memorabele melodieën een uitstekende bijdrage van Gavin Harrison. Het kalme, driedelige Confluence (met kustgeluiden) duurt meer dan tien minuten, maar verveelt geen moment. Het is de eerste zes minuten een heerlijk nummer om bij weg te dromen, maar het laatste deel met rock/metalriffs is steviger.

Vaak is het zo dat artiesten bewondering hebben voor gastartiesten die bijdragen. Dat is hier ook het geval, maar andersom hebben de gastartiesten hun grote waardering uitgesproken over Gleb Kolyadin. Het zegt veel over de kwaliteiten van deze man, die niet alleen met zijn technische vaardigheden en gevarieerde spel imponeert (zoals in het mysterieuze Constellation/The Bell), maar ook op het gebied van compositie een knappe prestatie levert. Het is beslist geen easy listening. Deze avontuurlijke release vergt veel aandacht van de luisteraar en wie aandachtig luistert, wordt beloond.

1. Insight
2. Astral Architecture
3. White Dawn