Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Cynic - Humanoid
Label: Season Of Mist
Cynic - Humanoid
Zo, daar is opeens een nieuwe single van Cynic. Zonder aankondiging staat ie online. Het is een "portret van contrasten" over bewustzijn en hoe we in het oneindige sterrenstelsel zweven. Bijzonder en bovenal prettig om te vernemen dat er nog leven is na het laatst uitgebrachte album Kindly Bent To Free Us uit 2014. Minder aangenaam is het vertrek van Sean Reinert. De drummer verliet vorige maand de progressieve band en trof een regeling met Paul Masvidal zodat hij de band voort kan zetten.

Humanoid is melodieus, levendig en komt nog het meest in de buurt van het songmateriaal op Traced In Air (2008). Toch zijn er ook wel wat verschillen. Allereerst valt op dat het drumwerk van Matt Lynch, die sinds 2015 al een aantal malen optrad met de groep, wat ‘veiliger’ is dan dat van zijn voorganger. Daarnaast is opmerkelijk dat er geen vocoder aanwezig is. En voor degene die op grunts hoopt: die zijn er niet. De gitaarpartijen zijn niet zo avontuurlijk, maar zorgen wel voor de nodige hooks. Het interessantste onderdeel is het basspel van Sean Malone. Dat staat terecht prominent in de mix.

Het resulteert in een energiek, rockend en swingend nummer dat tot gedeeltelijke tevredenheid stemt. Er had meer ingezeten, met name qua drums en zang, maar tegelijkertijd zal de toepassing van elementen die op de eerdere albums te horen zijn, de fans van het oudere werk tevreden stemmen. Het is een aangename, compacte track die benieuwd maakt naar een nieuw album. Een aangename verrassing zo aan het begin van het jaar.

1. Humanoid

Toegevoegd: 2 februari 2018