• John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Hamfer­ - Tßmsins Iikam
Label: Metal Blade Records
Hamfer­  - Tßmsins Iikam
In 2013 maakte Hamfer­ al veel indruk met het debuutalbum Evst. Met name het memorabele titelnummer en Vi­ Teimum Kvirru Grßu toonden de doomdeathband op zijn sterkst. Ook live wist het gezelschap van de Faer÷er, een eilandengroep gelegen in de noordelijke Atlantische Oceaan in de driehoek Schotland-Noorwegen-IJsland, te imponeren. Zo bleek onder meer uit het optreden op Summer Breeze 2014. Met name de dramatiek in de operavocalen van Jˇn Aldarß is ÚÚn van de sterkste punten.

Dat is ook zo op de tweede full-length Tßmsins Ilkam, die gebouwd is als een klassiek werk en een dynamischer, mistiger en grimmiger geluid laat horen dan zijn voorganger. Zo zijn er veel rustige passages (met helder getokkel) ingebouwd om de hardere stukken meer impact te laten hebben. Door de ingetogenheid van de gepolijste productie (mix door Daniel Bergstrand) komt dat laatste helaas niet volledig tot zijn recht. Diezelfde productie geeft wel ruimte aan de plechtige tragiek. Dat blijkt tot in detail: de orgelmelodie in Fylgisflog, de bijdrage van een koor in Stygd en de intrigerende stilte tussen de noten in de reflectieve afsluiter Vßpn ═ Anda.

Juist die sfeer is het sterkste punt van deze release. Je ziet zo de ruige schoonheid van de natuur van de Faer÷er voor je. De nummers zijn zeker de eerste luisterbeurten veel minder memorabel (met uitzondering van Frosthvarv) dan de vorige collectie songs, al zijn er beslist ideeŰn die na een paar luisterbeurten blijven hangen, zoals de fraaie zanglijn in Stygd. Het is slechts ÚÚn van de vele momenten waarop de emotie in de zang van Jˇn Aldarß van ongekende en karaktervolle schoonheid is. Hij tilt met zijn grunts en bovenal zijn cleane operazang de nummers naar een hoger niveau. Jˇn zingt over verlies. Tekstueel sluit het verhaal aan op de ep Vilst Er Si­sta Fet (2010) en de eerste full-length Evst. Met Tßmsins Ilkam is het driedelige concept compleet. Het bijzondere daarbij is dat de saga chronologisch in omgekeerde volgorde plaatsvindt.

Deze tweede full-length is er een die veel luisterbeurten nodig heeft. Pas na verloop van tijd openbaart de conceptplaat zijn geheimen en wordt deze steeds sterker. Het is een volwassen, episch werk met veel dramatiek dat meer dan zijn voorganger op sfeer is gericht. Productioneel had het wat minder gepolijst mogen zijn en wellicht zijn er fans van het eerste uur die na een paar luisterbeurten afhaken vanwege het missen van het catchy aspect, maar die doen zichzelf dan tekort. De aanhouder wint en ontdekt steeds meer. Op 14 februari staat Hamfer­ samen met Downfall Of Gaia en Treurwilg in Little Devil te Tilburg.

1. Fylgisflog
2. Stygd
3. TvÝstevndur Meldur
4. Frosthvarv
5. Hon Syndrast
6. Vßpn ═ Anda

Score: 81 / 100

Toegevoegd: 14 januari 2018

Ozzy Osbourne - Patient Number 9

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn ę 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.