• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Iron Savior - Reforged - Riding On Fire
Label: AFM Records

Iron Savior - Reforged - Riding On Fire

Het gaat steeds beter met de Duitse powermetalformatie Iron Savior. Die opwaartse beweging is ingezet met het beresterke album The Landing (2011). Met nog twee goede studioalbums en een liveplaat (met dvd) op zak, is de groep onder leiding van zanger en gitarist Piet Sielck welllicht populairder dan ooit. Iron Savior heeft echter het probleem dat de oudere albums niet meer goed verkrijgbaar zijn, terwijl er wel vraag naar is.

Opnieuw uitbrengen kan niet vanwege gedoe met rechten. De enig overgebleven oplossing is het opnieuw opnemen van oud materiaal. Het resultaat daarvan is een selectie van negentien nummers in een nieuw jasje, die eerder te vinden was op de eerste vijf studioplaten. De verzameling wordt uitgebracht onder de titel Reforged - Riding On Fire. Overigens is het niet de eerste keer dat Iron Savior oud materiaal een opknapbeurt geeft. Het album Megatropolis (2007) is wegens ontevredenheid over het origineel opnieuw onder handen genomen en heruitgebracht als Megatropolis 2.0 (2015).

Voor Reforged is er een selectie gemaakt uit publieksfavorieten en nummers die veelvuldig live te horen zijn geweest. Het zijn vooral songs van Iron Savior, Condition Red en Unification, terwijl er op deze verzameling nog geen handvol tracks te vinden is van Dark Assault en Battering Ram samen. De nummers zijn voorzien van een moderne productie (eveneens verzorgd door Piet Sielck) en een luider gitaargeluid waardoor ze meer lijken op het werk van de meest recente studioplaten. De productie van het oudere Iron Savior-werk was toch al niet te beroerd, maar kon soms wel wat meer kracht gebruiken. De herinterpretatie voegt die moderne kracht en ruwheid toe die meer past bij de huidige tijd. De stem van Piet Sielck lijkt iets lager te zijn geworden, maar dat heeft geen invloed gehad op de overtuiging en bravoure waarmee hij zijn sciencefictionverhalen aan de man brengt.

De nieuwe opnames zijn met respect voor de muziek gemaakt en kunnen eenvoudig bestaan naast de oude versies. Een klassieker als Iron Savior heeft nog steeds de charme en overtuigingskracht die het twintig jaar terug had, terwijl de heropnames van andere nummers zorgen voor hernieuwde interesse in het oudere werk. Het enige echte gemis is de zang van Kai Hansen (Gamma Ray) tijdens Watcher In The Sky. Net zoals Heavy Metal Thunder van Saxon of Exhumed van Grave Digger, is Reforged – Riding On Fire een plaat met heropnames die laat horen hoe een band zich ontwikkeld heeft en hoe deze op dit moment klinkt.

1. Riding On Fire
2. Battering Ram
3. Brave New World