Grip Inc. - Incorporated
Jaar van release: 2004
Label: SPV / Steamhammer Records
Grip Inc. - Incorporated
Deze band rond gitarist en befaamd producer Waldemar Sorychta laat terug van zich horen. De band bestaat voor de rest nog steeds uit drummer Dave Lombardo (Slayer) en zanger Gus Chambers. In 1995 lieten ze voor het eerst van zich horen via het harde thrash gerichte ‘Power of inner strength’. Twee jaar later verscheen het meer experimentele ‘Nemesis’. Vijf jaar geleden kwam het derde album ‘Solidify’ uit dat niet veel toevoegde aan de eerste twee albums. Buiten wat optredens op verschillende festivals bleef het vijf jaar stil rond deze band. Dave Lombardo trad terug toe tot Slayer en Waldemar Sorychta produceerde metalcd’s aan de lopende band.

De muziek is nog steeds een ietwat vage combinatie van thrash, tribalrimtes, elektronische snuifjes; akoestische Spaanse gitaren en hedendaagse metal. Waldemar perst de ene strakke riff na de andere uit zijn gitaar, neemt gas terug met akoestische passages en vuurt enkele geweldige gitaarsolo’s af. Dave Lombardo laat alles swingen en geeft het album een prachtige dansbaarheid mee. Zanger Gus zingt nog steeds op zijn typische manier; harde domme zangstukken, klagende cleane zang en vage zangpartijen wisselen zich af. Het geheel klinkt net zoals op ‘Nemesis’ erg afwisselend. Ook violen en cello’s maken het geheel tot een eigenzinnig broeisel.

Wie wilt weten hoe Grip Inc. nu juist klinkt moet gewoon eens naar de muziek van deze band luisteren. De nummers zijn vrij kort, bevatten veel herhaling maar daar zit de kracht van deze band nu net in. Het geheel is weer fantastisch geproduceerd en alles klinkt perfect. Ook enkele technische producertrucjes werken fantastisch. Grip Inc. is dus erg overtuigend teruggekomen. Ik kan geen nummers aanraden want ze zijn alle elf van goede kwaliteit. Een lekkere swingende plaat en Grip Inc. heeft er weer een zooi nieuwe live krakers bij. Met wat geluk zien we ze nog op de komende zomerfestivals. Sterke comeback plaat.

1. Curse (of the cloth)
2. The answer
3. Prophecy