Napalm Death - Scum
Jaar van release: 1987
Label: Earache Records
Napalm Death - Scum
Een essentiële grindcoreplaat, misschien wel de meest essentiële, want ondanks dat er meerdere bands waren die extreme hardcorepunk met blastbeats maakten voorafgaand aan Scum, is het Napalm Death dat er met de eer vandoor gaat. De Engelse formatie bracht extreme muziek naar een hoger niveau: smeriger, sneller en agressiever dan ooit.

Het verhaal begint in eerste instantie bij Nicholas ‘Nik Napalm’ Bullen en Miles ‘Rat’ Ratledge. Als de jongens uit Coventry elf respectievelijk twaalf jaar oud zijn, beginnen ze samen een fanzine en als gevolg van de concerten die ze bezoeken, besluiten ze in 1980 samen te spelen. In eerste instantie is dat onder de namen Civil Defence, The Mess, Evasion en Undead Hatred. Vanaf halverwege 1981 onder de naam Napalm Death. Er zijn veel wisselingen in de line-up, regelmatig optredens en een aantal tegenwoordig moeilijk te verkrijgen demo’s, voordat er tijdelijk een einde komt aan de groep, die zich vooral door de anarcho-punkband Crass laat inspireren.

Bullen ontmoet Justin Broadrick (Godflesh, Jesu, ex-Head Of David) en er komt weer leven in de band. Invloeden van Amebix, Discharge, Celtic Frost, Killing Joke en Siege zijn terug te vinden in de nieuwe sound. De wens om extremere muziek te maken, spreekt Ratledge echter niet aan en de mede-oprichter maakt plaats voor Mick Harris (ex-Anorexia). Mick zorgt er met zijn blastbeats voor dat de songs korter en sneller worden. Luister maar eens naar de ontwikkeling die het nummer Instinct Of Survival doormaakt van de demo Hatred Surge van oktober 1985 via de demo(!) From Enslavement To Obliteration van maart 1986 naar de eerste full-length Scum in 1987.

De A-kant van het debuutalbum wordt opgenomen in augustus 1986 in de Rich Bitch Studio’s. Dat gebeurt in de nachtelijke uren vanwege het vriendelijkere tarief van vijftig Engelse ponden per nacht. Nik, Justin en Mick kiezen voor deze studio omdat de sound van het Sacrilege-debuut hen aanspreekt. De opnamen zijn eigenlijk bedoeld voor een split-lp met de Engelse hardcoregroep Atavistic op Manic Ears Records, maar die wordt nooit uitgebracht. Justin en Nicholas vertrekken in oktober 1986 en maart 1987 vanwege verschil van inzicht met betrekking tot de muzikale richting. Zanger Lee Dorrian, bassist Jim Whitely en gitarist Bill Steer zijn de nieuwkomers die samen met Mick in maart 1987 kant B opnemen.

Waar de eerste twaalf nummers vooral de hardcorepunk-kant laten horen, toont de rest meer metal-elementen, al zijn op kant A de invloeden van Celtic Frost af en toe duidelijk waarneembaar, bijvoorbeeld in het titelnummer. Waar op kant A nog trage hardcoreriffs aanwezig zijn, is kant B vooral een exercitie van blastbeats en metal- en hardcoreriffs, waarbij de gitaar lager gestemd is. Die zijde van de plaat duurt dan ook veel korter (dertien versus twintig minuten) en dat terwijl er meer nummers op staan (zestien versus twaalf). Het kortste nummer staat echter op kant A. Dat is het in het Guiness Book Of Records vermelde You Suffer, dat exact 1.316 seconde duurt. Er zijn overigens kortere nummers. Zo heeft Anal Cunt ooit 5.643 nummers in twaalf minuten gepropt en het Nederlandse Merciless Noise 10.000 in zestig minuten met bijgaand 41 pagina's tellend booklet met titels. Er waren plannen voor 100.000 nummers in negentig minuten.

Productioneel rammelt het aan alle kanten, maar dat heeft juist zijn charme. Daardoor klinken klassiekers als Instinct Of Survival, Scum, Siege Of Power, Life? en Control smerig (mede dankzij de fuzzy bas, luister eens naar Sacrificed), rommelig en agressief en hebben ze een direct herkenbare sound. Niet alle tracks zijn als hoogtepunt aan te merken. Kant A van de plaat bevat de sterkste exemplaren. Op de keerzijde is de bas minder goed hoorbaar en zijn de vocalen gevarieerder, maar doen ze ook soms aan koekiemonster denken. Het gitaargeluid heeft raakvlakken met een malend snijapparaat.

Scum is een voor 1987 ongekend snelle exercitie van hardcore-punk met metalinvloeden. Het is een debuut dat tot op heden een inspiratiebron is voor veel grindbands, een collectie sociale vraagstukken en woedeuitbarstingen richting corrupte machthebbenden. Meerdere nummers van de plaat staan dertig jaar later nog altijd op de setlist en zorgen overal ter wereld voor chaotische pits. Na opvolger From Enslavement To Obliteration verbaasde de legendarische groep zijn fans met het deathmetalgerichte Harmony Corruption, om daarna weer terug te keren naar een meer grindgerichte sound. Ondanks dat Napalm Death nog steeds goede platen uitbrengt, hebben die niet de relevantie die de cultklassieker Scum heeft.

1. Multinational Corporations
2. Instinct Of Survival
3. The Kill