Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Column

De digipak

Door Greg, februari 2010

Het heeft me altijd verwonderd – een CD toren, met daarin allerhande verschillende muziek, allemaal in eenzelfde soort doosje. Doosjes die de al-dan-niet passende naam 'jewelcase' dragen. Het gevoel van een CD die met de minste weerstand soepel z'n parkeerplaats inglijdt is er één van absolute perfectie. Een zachte duw, met 1 vinger, en een zachte 'klunk'. Genoeg ruimte om ze te pakken, genoeg ruimte om ze terug te zetten. AC/DC, Frank Sinatra en Malevolent Creation allemaal netjes geüniformeerd onder elkaar, met een gebruiksgemak waar menig doorgesmeerde jukebox nog een puntje aan kan zuigen. Zoals het hoort. Hoe kleinburgelijk dat ook mag zijn, ik kan er helemaal blij van worden.

Maar zoals altijd heb je dan natuurlijk weer van die mensen die het moeten gaan verpesten. De valse noten in een anders foutloze symfonie. Dan zijn er labels die een slipcase om albums moeten doen. Dan heb je een CD die perfect in een toren past, MAARNEE, er moet een slipcase omheen. Een hoesje van papierkarton. Want dat is mooi. Dat dat ding vervolgens met geen koevoet meer je toren in te krijgen is, tjaa... dat is een ander verhaal. Je wordt voor de keuze gesteld: of de CD met de slipcase gaat ergens naar een andere plek waar de CD geheid ergens achter een kast, plint of stuk aardewerk valt, of je bent verstandig en haalt het kartonnen screpuul eraf waarna je de overgebleven jewelcase bij de rest kan doen. Maarja, dan zit je nog met die lege kartonnen huls... en die slingert dan vaak maar ergens rond, om uiteindelijk bij het vuilnis te eindigen. Laat dat ding dan weg, in vredesnaam.

Maar daar stopt de wapenwedloop niet. Neenee. Zo'n slipcase is nog maar het begin. Want dan is daar nog de vermaarde digipak. Digipak - een codewoord voor 'onhandelbaar stuk friemelkarton waar ergens een CD in zit verstopt'. Want digipaks, al ware het een verdomde natuurwet, passen al helemaal niet in CD toren. En omdat ze er nooit in passen moet je ze ergens in een kast zetten (zodat als je ze wil pakken meteen de hele plank meekomt), of dumpen in een stapel náást je toren... en dan zal je altijd zien dat je altijd de CD wilt luisteren die helemaal ONDEROP die stapel ligt. Daarnaast, omdat die krengen niet van plastic zijn gaan ze er hoe langer hoe kutter uit zien. Er komt scheurtjes in, vouwen, en voor je het weet zit je met een afstands uitvouwbaar kruis waar sommige blekkies ineens een swastika in zien.

Begrijp me niet verkeerd - ergens vind ook ik het wel geil, dat 5 keer openvouwen voordat je bij de CD bent. Maar het is toch geen verrekte stacaravan? Kom, ik ga eens een CD kopen die niet in een toren past, waar ik een gebruiksaanwijzing voor nodig heb, en na een tijdje van ellende uit elkaar valt. Dan ben je van dezelfde categorie als mensen die mint LP's willen kopen en ze vervolgens niet draaien 'want anders wordt de plaat minder waard'. Ik word zo onzettend moe van dat soort jager-verzamelaars. 'Nee, ik laat 'm ingesealed, want dan is'ie meer waard'. Waar koop je nou in vredesnaam een CD voor?

Dat soort piepels haalt dus ook altijd die onmogelijke digipaks in huis. Want dat staat mooi op zo'n lijstjeslijst, zo'n obscuur handgenummerd blok karton waarvan er maar 666 van gemaakt zijn. En dus blijft men ze maken. Allemaal extra poen, dat 'Special Edition' geouwehoer, met dank aan de verpakkingspsychoten en cellofaanfetisjisten. Niks mis mee hoor, heel af en toe hou ikzelf ook wel van zo'n speciaal gelimiteerd goudglinsterend bouwpakket... maar maak ze dan op z'n mínst zodat ze wél in een rek kunnen. Jeweetwel, voor de mensen die wat extra's willen maar de CD's ook daadwerkelijk luisteren. Want als je allerhande origami doosjes in elkaar kan flanzen is er vast ook wel iemand die uit kan vogelen hoe je zo'n kunstwerk niet dikker maakt dan 'n centimeter; zo ontzettend lastig lijkt dat me nou niet.

(Oh, en mocht het lukken... doe er dan geen slipcase omheen. Wel zo handig.)

Reactie op De digipak
Door op 08-02-2010 om 18:48u



Lol ja die k*tdingen scheuren inderdaad altijd heb nu 150+ cd's en ze vallen uit elkaar van ellende.

Reactie op De digipak
Door Smetsar op 08-02-2010 om 18:54u



Ik heb zo'n dingen altijd al mooier en specialer gevonden dan een gewone jewelcase. Maar helaas hebben ze inderdaad hun nadelen!

Reactie op De digipak
Door Hugo op 08-02-2010 om 19:24u



Leuk stukje.
Die dingen zijn idd waardeloos: als ik nu een blik werp op mijn cd kast dan zijn alle cd's die schuiin omgevallen alllemaal digipacks. Als je 3 digipacks tussen 12 cd's heb zitten in een vakje donderd standaard de hele stapel om naar rechts....

Reactie op De digipak
Door Rik op 08-02-2010 om 19:27u



Sorry hoor, maar dit vind ik echt dikke onzin. Ik vind het juist mooi om de special edition te hebben en vind dat ook vaak een stuk beter uitzien dan allemaal jewel cases naast elkaar. En in een normaal cd-rek passen ook zonder enige moeite je slipcases, digi's en andere special editions. Daarnaast kun je altijd nog een extra glazen vitrine of iets dergelijks aanschaffen om je special editions neer te zetten die niet in je cd-toren passen. Nu is zo'n cd-toren sowieso hartstikke onhandig, dus misschien moet je maar eens gewoon een paar fatsoenlijke cd-kasten aanschaffen ;)

Reactie op De digipak
Door Amibor op 08-02-2010 om 19:58u



Greg, heerlijk. Ben het er loeiend mee eens. Alhoewel het af en toe prachtige staaltjes kunst zijn, het is allemaal leuk en aardig, maar die zooi gaat kapot, dondert van of uit je kast, en een spatje koffie of een asje Javaanse is al funest. En het past idd niet, nee, voor geen meter zelfs. Mooi hoor, zo'n rijtje pakketjes op je meubelstuk, maar kom op, iedereen kent die exotische buien waarbij er echt maar 1 seconde tussen jou en een nummer moet zitten, of de aurale ejaculatie is er een van een impotent hangbuikzwijn. Nevermore, This Godless Endeavour. 5 keer vouwen verdomme. Om tegen dat stel lelleke knarren aan te staan koekeloeren. Alsjeblieft. En wat dan over een paar maanden? Dan komt de nieuwe uit. Koop je eindelijk weer een lekkere jewelcase. Staat het daar mooi in je kast, cd 1 tm 5, en dan 7. Waar is 6? Ja erop, want die moest zo nodig SPECIAAL zijn. Belachelijk gedoe idd.
Overigens maar ik 1 uitzondering, en dat is Tool. Die mag alles maken bij mij. De rest moet gewoon z'n overcreatieve fikken laten rusten en die brute ongein lekker in een jewelcase proppen. Kom nou.

Reactie op De digipak
Door Old Mhb op 08-02-2010 om 20:24u



Simpel koop geen Digipack of wees creatief en maak zelf een mooi kastje voor je speciale spullen. Heb je dubbel plezier aan, tijdens het maken en tijdens gebruik.Ik hen hier 30 jaar oude Lp's die ondanks ettelijke verhuizingen er aan de buitenkant nog heel deftig uitzien en op de schijf zelf zit nog geen krasje. Zelfde voor Cd's, Dvd's ...Kwestie van zorg en goed materiaal. Cd in de auto is voor mij taboe. Gewoon rippen, op een Usb en daarna de het origineel de kast in. Veel Lp's en Cd hebben hier daardoor nog maar 1 keer gedraaid. Uiteraard gebruikten we vroeger audiocassettes.

Reactie op De digipak
Door bertje op 08-02-2010 om 20:29u



eerste goeie column die ik hier lees

Reactie op De digipak
Door Ollie op 08-02-2010 om 21:09u



Niet zozeer goed, eerder een pijnpunt waar hij wel gelijk heeft.

Reactie op De digipak
Door marije op 08-02-2010 om 21:22u



Koop gewoon een kast waar je cd's beter in uitkomen in plaats van een te goedkope cdkast van de leenbakker/ikea.

Een beetje moeite doen voor je passie hoort erbij hoor Greg.

Reactie op De digipak
Door Bottebijl op 08-02-2010 om 21:26u



Heel herkenbaar, had ik ook altijd last van.

Oplossing onder de streep

---------------------------------------------

Koop een Ikea CD kast. Wie gebruikt er nog een CD-toren, mits je maar een stuk of wat CD's hebt, en je sowieso geen recht van spreken hebt. Presentatie van een product is belangrijk, alternatieve verpakkingen horen daarbij. Anders krijg je volgende maand een column over dat er te weinig toevoegende waarde is om een CD te kopen i.p.v. downloaden (legaal danwel illegaal).

Reactie op De digipak
Door iron_dennis op 08-02-2010 om 21:46u



Ha ha een cd toren. Wij heeft die nou nog? Digipacks zijn fantastisch. Neem nu de nieuwe Fear Factory. Geweldig!

Reactie op De digipak
Door Handige kast op 08-02-2010 om 22:16u



Erg leuke en interessante collum. Maar een ikea kast is erg gemakkelijk voor al je soorten cd's. Ik heb nu momenteel 200 cd's in alle soorten en formaten en zou voor geen goud een cd-toren willen aanschaffen. Dit zijn letterlijk jewelcase verkrachters

Reactie op De digipak
Door Lord Lexy op 08-02-2010 om 22:17u



Groot gelijk, die digipacks zien er wel fancy en al uit, maar na zekere tijd gaan ze kapot. En da's kut.

Reactie op De digipak
Door Rob op 09-02-2010 om 00:02u



Allemaal brave CD kopers? Waarover klaagt de CD industrie toch zo? Ik hou van afwijkende verpakkingen maar de nieuwe Wolfmother is in Digipack wel erg dun gemaakt. Brainstorm met Downburst is een erg goede digipack.

Reactie op De digipak
Door HighKing op 09-02-2010 om 00:19u



Helemaal eens! Slipcases gaan echt helemaal nergens over en voegen 0,0 toe aan het product. Die gaan bij mij ook direct de oud-papier doos in.
Digipaks zien er bij aanschaf aardig uit, maar worden al snel lelijk van het simpel openen en sluiten... natuurlijk gaan jewel-cases ook nogal eens stuk, maar die kun je tenminste nog vervangen voor een klein bedrag (een 10tal lege doosjes heb je voor enkele euro's).

Voor mij dan ook als het even kan geen digipaks. Punt is echter dat ik cd's meestal niet in de winkel haal maar via Internet bestel, waardoor er soms toch stiekem een digipak tussen je bestelling zit.

Reactie op De digipak
Door Teccie op 09-02-2010 om 09:40u



Mja, heb ook zo'n IKEA-kast. Gaan digipacks prima in hoor! En het is toch wat specialer dan zo'n cheape jewelcase (hoevaak gaan die lipjes waar het "deksel" mee vast zit wel niet kapot?)

En als je het niet mooi/praktisch vindt, dan koop je toch lekker de gewone versie?

Reactie op De digipak
Door wb op 09-02-2010 om 10:08u



hmm ach als je een goede cd kast heb valt het allemaal wel mee alleen de digipacks slijten eerder ze zie er wel mooi uit maar ik vind wel vaak dat de digipack later uitkomen en dan met een 2 extra nummers of een dvd en dan kunje hem weer dubbel kopen, ik zeg maar lang leve de Elpee betere sound mooie grote hoes en lekker genieten en als het nou een goesje of blikie of doosje of koffer is het gaat mo de muziek!!!

Reactie op De digipak
Door john op 09-02-2010 om 10:19u



CD's zijn al duur genoeg, weg met die kartonnen troep, of laten ze in elk geval een standaard aan brengen zoals dat ook bij elpee's het geval was (is)
In sommige winkels staan ze al versleten in de bak voor een mega prijs.

Ik kies indien mogelijk altijd de jewel-case, overigens zijn die nieuwe jewel case's ook slecht.

Reactie op De digipak
Door Hendrik op 09-02-2010 om 12:24u



fantastische column, Greg. Ik klaag al twee jaar over die kutdingen, eindelijk deelt iemand mijn mening.

Reactie op De digipak
Door Jasper op 09-02-2010 om 12:53u



Hehe... Nou, ik vind digipacks wel leuk soms (vooral als er een dvd bij zit ofzo). Alle uitvoeringen passen perfect in mijn Ikea cd-kastjes (Benno) en zie dit dus niet als een probleem...

Reactie op De digipak
Door wb op 09-02-2010 om 13:02u



jazeker hulde aan de ikea cd kast daar passen ze allemaal gewoon in haha

Reactie op De digipak
Door Mignon op 09-02-2010 om 15:54u



Hellemaal mee eens
Heb ook cdrekken en daar passen ze nooit in
Meestal wat ik dan altijd doe is ze zeg maar mollen
Die vouw kartonnen dingen deraf knippen gewoon netjes
Zodat de kant van de cover en achterkant plus de cd kant erin blijft
Dat ie uiteindelijk er in past heeft dan wel 2 gleuven nodig.
Maar zo heb je toch die extras want dat is toch altijd leuk aan de digipaks

Reactie op De digipak
Door Rebellion op 09-02-2010 om 16:14u



Ik loop me al jaren te irriteren aan het leed dat digipack heet. Als ik de kans krijg laat ik die dingen ook altijd links liggen. Het is een vorm van terreur om de cd (maar ook het boekje!) uit dat stukkie karton te moeten peuteren.

Reactie op De digipak
Door Remco op 09-02-2010 om 17:28u



Ga net als ik digitaal, gewoon alles op harde schijf = weg gezeur over een hoesje.......

Reactie op De digipak
Door - op 09-02-2010 om 17:30u



Ik heb niets tegen digipacks of slipcases. Ze zijn moeilijker te vervangen dan jewelcases, dat is waar, maar ik haal ze niet vaak uit mijn IKEA kasten. Waarom? Ik luister alle audio via m'n computer of iPod. Dus met het verslijten van digipacks valt het wel mee.

Ja, soms heb je van die digipacks die niet in m'n CD-kasten of DVD-rekken passen. Dat is dan jammer. Ik zet ze gewoon ergens anders neer. Improvisatie! Tot nu toe geen enkel probleem. Dan staan ze maar niet allemaal naast elkaar. Lekker boeiend. Ik weet ze toch wel te vinden.

Reactie op De digipak
Door Old Mhb op 09-02-2010 om 17:39u



Toch blij ik erbij dat zorg een hoofdpunt blijft. Niemand koopt een auto om er 100 jaar mee te rijden maar de meest verzorgden worden oud en zijn het meest waard.

Reactie op De digipak
Door Alex op 10-02-2010 om 20:35u



Daarom heb ik al mijn cd's in een IKEA billy kast staan, met vitrine deuren, geen stof zoals in een toren en alles past... met enkele uitzonderingen zoals boxsets.

Reactie op De digipak
Door Danielle op 11-02-2010 om 09:03u



Een label brengt een digipak uit om het merk of de artiest zo optimaal mogelijk te vermarkten, daar hoort ook een speciale verpakking bij. Aangezien de jewel case daar niet toe bijdraagt en daarnaast ook zeer milieu-onvriendelijk is, kiest men voor een digipak. Helaas houdt de muziek-industrie geen rekening met consumenten die een CD toren gebruiken, maar dus blijkbaar wel met de trendy en designbewuste consument die gewoon een Billy koopt.

Reactie op De digipak
Door Tomgoroth op 11-02-2010 om 10:07u



Tja, men kan nou eenmaal niet met iedereen rekening houden...

Reactie op De digipak
Door Z. op 12-02-2010 om 01:13u



Zomaar wat voorbeelden:

Verkoper krijgt het niet voor elkaar om veel te strakke transparante hoes met opdruk om digipack te schuiven. (Pas na veelvuldig gebruik rekt deze genoeg op.)
(Immortal)

“Zeg er zat bij die live-dvd toch ook een cd?”
..euh ja ergens.. En vouw dat kruis maar weer eens uit..en dan in 1 keer weer terugvouwen..probeer eens..in 1 keer..RAAAHHH!!
(Rammstein)

Huh 2 rechte krassen op de cd?
Veroorzaker: de nietjes van het ingelijmde boekje.
(Tool 10000 Days)

Dank voor deze column.

Reactie op De digipak
Door Pragmaticus op 12-02-2010 om 20:13u



Tip1: zet je cd's rechtop in een kast. Da's beter voor de cd's, neemt minder ruimte in beslag en is makkelijker zoeken (mits je de cd's op alfabet rangschikt).

Tip 2: koop digipackbeschermhoesjes. Doe daar de digipack in en bewaar de disk zelf in een slimcase (nog geen € 0,05 per stuk) en zet die er naast.

Nog vele stressloze luitsersessies toegewenst.

Reactie op De digipak
Door arnoud op 14-02-2010 om 10:47u



IKEA boekenkast, extra plankjes ingemaakt en nooit meer problemen. Kan er meer dan 1500 cd's in kwijt.

Reactie op De digipak
Door GJ op 14-02-2010 om 16:50u



Jemig wat een wijfe gezeik

Reactie op De digipak
Door - op 15-02-2010 om 10:11u



Ik heb meer een hekel aan die 'nieuwe' jewelcases met die afgeronde hoeken.. vreselijk!

Reactie op De digipak
Door KaiserKW op 14-04-2010 om 00:08u



Afgerond of een hoek van 90graden, boeit dat echt zoveel? artwork blijft gewoon als die van de ''gewone'' jewelcases, plus die afgeronde versies hebben een andere manier van inlay-boekjes 'op zn plaats houden'. op de re-release van Candlemass' Epicus Doomicus Metallicus iig. boekje kan veel makkelijker eruit gehaald worden zonder dat die randen beschadigd raken, daar de houders van hoekige jewelcases weleens houders hebben die net iets te hoog zaten voor de iets dikkere boekjes. Machtig mooi systeem dus. alleen hebben de re-releases van Candlemass wel dat kartonachtige hoes over de cases heen. gaat idd niet passen in je huis-tuin en -keuken cd-toren/rek, maar sommige hebben iets bredere liggerts voor de iets dikkere Cd-hoesjes/cases/digipacks.

Reactie op De digipak
Door Rampotoerist op 15-10-2010 om 14:27u



Het ergste van de digipak is nog wel dat als dat plastic ding in het midden, waar de CD in zit, kapot gaat dat je het niet kan vervangen!! KUT ZOOI. NU ZIT JE MET EEN GEBROKEN DIGIPAK, FOK. GLOEDJENIEUWE CD, MAAR OMDAT DIE KUTTEN VAN DE TNT NIET RUSTIG AAN KUNNEN DOEN BEN JIJ NU DE DUPE. Klink ik gefrustreerd? Kan best wel eens kloppen. WANT DAT BEN IK OOK!

Reactie op De digipak
Door LypefoemopY@gmail.com op 02-01-2011 om 22:53u



If you are open to having a guest blog poster please reply and let me know. I will provide you with unique content for your blog, thanks.

Reactie op De digipak
Door VAJezvW4x5 op 03-10-2015 om 03:21u



Arguably the most influential power pop band of the 90′s was Jellyfish. While rceroding their two studio albums, (1990’s Bellybutton and 1993’s Spilt Milk), “instrumental†mixes of each record were created by Jellyfish and their producers. These “previously unheard†versions of Bellybutton and Spilt Milk were created in the studio, at the time of their original rceroding/mixing. These are not “remixes†from the multi-tracks, they are authentic and transferred from the original 1/4″ masters. An individually numbered edition of 2,000, housed in a digipak for the limited first edition, with new illustrated artwork (created for the release), this 2-CD set is destined to become the newest gem in the collections of power-pop fans everywhere. Powerpopaholic

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.