Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg
Enquête

Wat vind jij van de voorstellen van de Gezondheidsraad, om de geluidslimiet te verlagen en te verankeren in harde wetgeving?

Prima plan om het maximale volume te verlagen en bij wet vast te leggen
Verlaag de limiet, maar laat de naleving zoals nu over aan de sector zelf
Laat het volume onveranderd, maar zorg voor harde wetgeving en naleving
Laat de situatie zoals het is, extra beleid tegen gehoorschade is onnodig
De geluidslimiet moet juist omhoog (of helemaal worden vrijgelaten)
Maak concertgangers eerst eens bewust van het belang van oordoppen
Zorg eerst eens dat het publiek bij concerten niet door de muziek heenpraat
Met hoofdtelefoons naar luide muziek luisteren, zorgt voor veel meer schade
Het probleem zit niet bij muziek, want veel kinderen hebben al gehoorschade
Hou op met betuttelen, ga met echte problemen aan de slag
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 december:
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Haltpop Winterfest
  • Volbeat, Skindred en Bad Wolves
  • 10 december:
  • Dezerter en Offensywa
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Fabulae Dramatis en Dance With Dragons
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
  • 11 december:
  • Enter Shikari, Trash Boat en Wargasm
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
  • John Corabi
  • 15 december:
  • Anvil
  • Atlanta en Soothsayer Orchestra
  • Danko Jones en Giac Taylor
  • Lijkschouwer, Vermin, Graftak en Indigo Pastel
Geen concerten bekend voor 09-01-2023.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaro Koponen (Nailed Coil) - 35
  • Dennis Dunaway (Alice Cooper) - 76
  • Fabian Merkt (Coronatus) - 40
  • Paul H. Landers (Rammstein) - 58

Vandaag overleden:
  • Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984
Interview

A New Dawn
Met Elbert de Hoog en Sanne Kluiters
Door Edo
Geplaatst in november 2006
Aangenaam verrast was ik, toen ik enkele weken terug een promo van het Zuid-Hollandse gezelschap A New Dawn in handen kreeg en afspeelde. Promo 2006 is pas hun derde demo, maar de combinatie van technische heavy metal met vrouwelijke vocalen en grunts, zou veel mensen aan moeten spreken. Gitarist Elbert de Hoog, het creatieve brein van de band, nam contact met me op en al snel was het besluit daar om A New Dawn eens te ondervragen. De antwoorden komen van zangeres Sanne Kluiters en van De Hoog zelf.

A New Dawn

Elbert, je bent een erg technische gitarist, maar speelt in een band waar het label 'gothic' het best bij past. Wat is je achtergrond? Heb je altijd dit soort muziek gemaakt?

Elbert: Persoonlijk zie ik onze muziek niet echt als ‘gothic'. De link met gothic wordt gemaakt door de sopraanzang. Muzikaal wortelt het allemaal wat meer in heavy metal met uitstapjes naar een hoop subgenres, van prog tot misschien zelfs een klein beetje speed. Mijn achtergrond ligt bij de meer conventionele metal, maar het is leuk om andere stijlen hiermee te combineren. Dat maakt het geheel interessant en verrassend. De muziek die ik maakte was altijd al geworteld in de mid 80's metal. Met de invloeden van de andere bandleden is het allemaal wat breder geworden en uiteindelijk resulteerde dat in een redelijk unieke combinatie van stijlen.

Naar welke bands luister je zelf graag?

Elbert: Ik ben een grote fan van Savatage, Queensrÿche, Iron Maiden. Bands die rond het midden van de jaren '80 creatieve hoogtijdagen vierden. Het is niet zo dat dit de enige muziekstijl is waar ik in geïnteresseerd ben. Verder luister ik echt van alles wat. Variërend van oude Marillion, Queen en de wat oudere Metallica tot bands als Amon Amarth. Zolang het voor mij muzikaal interessant klinkt, maakt het mij niet uit onder welke noemer het valt. Ik denk dat deze mengelmoes van interesses ook wel terug te horen is in de muziek van A New Dawn.

Jullie bestaan al negen jaar en hebben in die tijd drie demo's opgenomen. Vanwaar deze improductiviteit?

Elbert: In 1997 ben ik inderdaad begonnen met A New Dawn. A New Dawn was toen echt nog een project, onder welke naam ik wat nummers heb opgenomen. We hebben in die tijd wel sporadisch opgetreden, maar het was echt meer een project dan een band. In 1999 ben ik gaan spelen bij Mental Captivity en heb daar al mijn energie in gestoken. Pas een paar jaar later ben ik weer wat gaan opnemen onder de naam A New Dawn en heb ik Sanne, Josta en Monica leren kennen. Aanvankelijk was het ook toen niet de bedoeling om een band te gaan vormen. Uiteindelijk zijn we er toch voor gegaan en naarmate de tijd vorderde werd A New Dawn steeds meer een band in plaats van een project. Het feit, dat we in negen jaar maar drie demo's hebben opgenomen komt dus eigenlijk meer omdat A New Dawn een paar jaar op non-actief heeft gestaan. We hopen nu toch wel wat frequenter met nieuw materiaal op de proppen te komen. We zijn echter niet 's werelds snelst schrijvende band, omdat we nogal kritisch zijn op onze composities. Toch zal het geen drie jaar meer duren voordat we met iets nieuws komen, hoor!

Denk je dat dit ook de belangrijkste reden is waarom de platenmaatschappijen nog niet hebben gehapt?

Sanne: Platenmaatschappijen liggen niet voor het oprapen. Ik geloof niet dat je als onbekend bandje zomaar benaderd zal worden, die kans is echt minimaal. Gothic, als je het zo noemen wil, wordt niet voor niets altijd een 'overvol genre' genoemd. Ik denk dat je echt heel goed én origineel moet zijn wil je daar tussen opvallen. Verder hebben we er tot nog toe zelf ook weinig aan gedaan, maar dat gaan we zeker veranderen.

Ikzelf was erg enthousiast over de laatste promo. Hoe zijn de reacties van andere mensen die dit schijfje hebben gehoord?

Sanne: Heel erg positief, ik heb eigenlijk alleen nog maar goede reacties gehad. Recensies zijn lovend, maar ook mensen in onze omgeving reageren enthousiast, zelfs mensen die eigenlijk niet van 'onze soort muziek' houden, dat is toch een groot compliment!

Elbert: Het geeft inderdaad een heel goed gevoel als mensen je gemeend complimenteren met je muziek. Zoals Sanne al zei, zijn mensen die niet per sé van metal houden ook enthousiast over de composities. Ook zijn de recensies heel positief. Het geeft al met al een heel goed gevoel en het werkt tevens heel inspirerend voor het schrijven van nieuwe nummers.

Promo 2006 is al een paar maanden uit. Heeft dit al tot optredens of contacten met platenmaatschappijen geleid?

Sanne: Optredens hebben we er zeker aan over gehouden, de reacties zijn over het algemeen zeer enthousiast als ze het cd'tje eenmaal geluisterd hebben. Het probleem is vaak om programmeurs zover te krijgen dát ze het luisteren. Die mensen krijgen zo vreselijk veel cd's toegestuurd, zie daar maar eens tussen te komen. Wat betreft platenmaatschappijen, we zijn tot nu toe een beetje terughoudend geweest met rondsturen. Maar als je dan in één week in twee reviews leest dat zelfs recensenten zich afvragen waarom we nog niet 'gesigned' zijn bij een platenlabel, dan ga je toch nadenken. We zouden natuurlijk dolgraag een volledig album opnemen.

Wat kan je over deze promo vertellen? Waar is het bijvoorbeeld opgenomen en hoe verliep het opnameproces?

A New Dawn - promo 2006Elbert: Het idee van de promo was om een beeld te schetsen van waar de band nu staat. We hebben de opnames opzettelijk low-budget houden. De drums zijn bij onze toenmalige oefenruimte in Dordrecht opgenomen. De overige instrumenten en de zang hebben we thuis via de pc opgenomen. Ook hebben we de nummers zelf via de pc gemixed. Uiteraard heeft deze manier van opnemen en mixen wat beperkingen in vergelijking tot een professionele studio. Aan de andere kant is het een erg leerzaam proces geweest. Het resultaat heeft zijn doel tot op heden al prima gediend. De promo levert denk ik een belangrijke bijdrage met het op de kaart zetten van A New Dawn en is een goede voorbode voor een full-length album. Die hopen we uiteraard wel in een professionele studio op te gaan nemen.

Hebben jullie bepaalde onderwerpen die jullie tekstueel aankaarten?

Elbert: In principe zijn er geen regels waar een tekst over moet gaan. Tot nog toe gaan de teksten eigenlijk wel over reële zaken. Het nummer Ascension gaat over een meisje dat van huis weggaat naar Hollywood om het te gaan maken in de filmwereld. Op haar zogenaamde zoektocht naar geluk en roem stuit ze echter op teleurstelling na teleurstelling en blijkt ze een makkelijke prooi voor ‘mensen met een vlotte babbel'. Victimless Tragedy is een nummer wat gaat over abortus. Het is geschreven als verhaal wat verteld wordt vanuit het geaborteerde kind. Kissed Goodbye, van de vorige EP The Wisdom Of Hindsight gaat over high-school shootings, een onderwerp dat onlangs weer heel actueel bleek te zijn. De teksten zijn veelal in een verhaalvorm gegoten, zodat je toch wel wat tussen de regels moet doorlezen om tot de kern van de zaak door te dringen. Het geeft daarmee ook weer voldoende ruimte tot eigen interpretatie. Ik besef me dat het onderwerpen zijn die al vaak in nummers verwerkt zijn. Veelal zullen mensen het misschien ook als typische metal onderwerpen zien. De onderwerpen zijn echter zeker niet gekozen omdat het ‘heftig' is om er een tekst over te schrijven. We proberen te teksten op onze eigen manier neer te zetten en gaan zo integer mogelijk met de onderwerpen om.

Schrijf jij alle nummers of komen de andere leden ook met teksten en muziek?

Elbert: Het is meestal zo dat ik met een stuk muziek aankom. Ik vind het het prettigst om muziek op mijn gemak te schrijven. Ik ben zeker niet iemand die makkelijk iets vanuit een jam kan componeren. Liever werk ik alles zoveel mogelijk uit. Vervolgens gaan we de ideeën met de band uitwerken tot een concreet nummer. In dit stadium kan er nog heel veel aan het originele idee veranderen. In het verleden kwam ik ook zoveel mogelijk met teksten aan, maar dat onderdeel geef ik tegenwoordig liever uit handen. Sanne schreef en herschreef in het verleden al teksten en tegenwoordig wordt haar aandeel in de teksten alleen maar groter.

Sommige bands sturen een simpele cd-r om te reviewen, jullie sturen een keurige hoes op dvd-formaat en een uitgebreide biografie. Het komt op mij over dat jullie serieus met jullie muziek bezig zijn.

Sanne: Dat zeker, sinds we vorig jaar, volkomen onverwacht, steeds in finales van bandwedstrijden waar we aan meededen belandden zijn we denk ik allemaal wel anders tegen A New Dawn aan gaan kijken. We zijn geen projectbandje meer, we zijn een serieuze band geworden, en niet zonder succes. Deze nieuwe demo was een logische volgende stap.

Elbert: In de grote massa aan releases van bands moesten we met iets aankomen wat op zou vallen. In eerste plaats door de muziek (want daar draait het natuurlijk om), maar we wilden ook graag iets anders doen met de vormgeving. Uiteindelijk kwamen we op het idee om het geheel te verpakken in een dvd-hoes. Deze lenen zich bij uitstek voor een promo-pakketje. De bio lieten we netjes in full-colour printen en voegden we als boekje toe. Tevens biedt een dvd-hoes prima plaats voor zaken als promotie foto's. Zo zit alles netjes en overzichtelijk bij elkaar in één pakketje. We vinden het belangrijk om over te komen als band die zijn zaken netjes voor elkaar heeft. Dit in tegenstelling tot het leveren van rommelige pakketjes waar alles los in de envelop zit. De investering verdient zichzelf uiteindelijk wel terug.

Hebben jullie een bepaald doel voor ogen of is plezier hebben momenteel het belangrijkst?

Sanne: Allebei, natuurlijk is plezier hebben heel erg belangrijk. Het is je hobby, je steekt er geld en een hoop tijd in. Als je er dan geen plezier voor terugkrijgt, dan doe je naar mijn mening iets goed fout. Ik denk dat iedere muzikant er wel eens van droomt om van zijn hobby zijn beroep te maken. Ik ben persoonlijk best ambitieus. Je staat niet voor niets iedere week in zo'n hok te oefenen toch? Daar wil je ook wat voor terug.

Elbert: Plezier staat uiteraard hoog in het vaandel. Aan de andere kant werken we er hard voor om onze muziek onder de aandacht te brengen en om met goede nummers op de proppen te komen. We willen graag met de muziek, maar ook met de optredens iets neerzetten wat blijft boeien en zo goed mogelijk te presteren.

Wanneer mogen we jullie eerste full-length verwachten? Moeten we dan denken aan een jaar? Twee jaar?

Sanne: Tja, dat gaat er echt een beetje van af hangen. Eerste factor is, zoals je het zelf noemde onze ‘improductiviteit'. Wij schrijven geen nummers aan de lopende band. Van het moment dat een nummer de oefenruimte in komt tot het moment dat we ermee op het podium staan, soms zitten er wel twee maanden tussen. We zijn én kritisch én perfectionistisch. We spelen iets pas live als het echt af is en dat kost tijd. Tweede factor is natuurlijk het financiële plaatje. Misschien komt er een label die dat voor zijn rekening wil nemen, anders zullen we moeten sparen wat er met optredens en de verkoop van merchandise verdiend wordt.

Elbert: Aan een gebrek aan ideeën zal het in ieder geval niet liggen. De inspiratie blijft komen. Zeker nadat de reacties – zowel in recensies als van zalen en mensen die de promo gehoord hebben – zo positief waren, zijn we erop gebrand om verder te gaan groeien, zowel als live-band en als componisten. We zullen er hard aan werken om straks een album te kunnen gaan af leveren dat werkelijk van A tot Z blijft boeien.

Zoals ik in mijn review schreef beschikt A New Dawn over twee ‘Turunen-esque' zangeressen en over een gruntende dame. Waarom drie zangeressen?

Sanne: Dat is in eerste instantie meer ‘gebeurd' dan gepland. Bij de opnames van de tweede demo, The Wisdom Of Hindsight kwam ik als eerste de nummers inzingen. Elbert wilde grunts in een nummer hebben, dus heb ik Monica, die ik via Imp kende, gevraagd. Daarna zouden we Eagle opnemen en leek het me wel leuk om mijn zus Josta erbij te vragen. Onze stemmen lijken veel op elkaar, maar zijn toch net weer anders. Toen we de band gingen formeren zijn al de mensen van de cd ook in de band terechtgekomen. Achteraf gezien ben ik daar heel blij mee, Josta en ik kunnen namelijk live waar maken wat er op de cd tweestemmig is ingezongen. Monica kan ook clean zingen dus denk ik dat we ook daarin iets heel unieks hebben, haar stem is natuurlijk weer heel anders dan de onze en dus een heel mooie aanvulling. Dat ook dat goed uitpakt blijkt in een nummer als Ascension.

Op welke punten moet A New Dawn nog groeien?

Sanne: Ik denk dat we live zeker nog kunnen groeien, niet dat het nu slecht is natuurlijk. We houden er allemaal van om een spetterende show weg te geven en daar wordt ook in de oefenruimte hard aan gewerkt, je kunt niet verwachten dat als je op het podium staat alle puzzelstukjes vanzelf in elkaar vallen. Verder proberen we constant ook in ons repertoire verbeteringen aan te brengen. Met ieder nieuw nummer wordt de lat steeds een stukje hoger gelegd. Ook individueel is iedereen constant zijn techniek aan het verbeteren en aan het verfijnen, deze groei wordt ook weerspiegeld in het nieuwe werk.

Tot slot, willen jullie zelf nog iets kwijt over A New Dawn?

Elbert: We hopen van harte dat een boel mensen de komende tijd kennis zullen gaan maken met A New Dawn en onze muziek. Ik wil je dan ook danken voor de coole recensie en dit interview. Dergelijk support is van groot belang voor de bands. Neem overigens ook eens een kijkje op onze MySpace-site www.myspace.com/anewdawnband.

Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.