24-09-2020

Autumn en Xystus
Op 25 maart 2005 in Mezz, Breda
Een review door Tonnie
Foto's door Tonnie
Het Nederlandse Autumn bracht vorig jaar haar tweede album Summer's End uit, en sindsdien zijn ze bijna elk weekend wel ergens op een podium te zien, zowel in binnen- als in buitenland. Samen met labelgenoten Xystus stonden ze op vrijdag 25 maart in de Mezz in Breda.

Xystus

Het Brabantse Xystus mocht de avond openen. Hun mix van power- en lichte progmetal wordt erg strak gespeeld. De jonge heren beheersen hun instrumenten goed, en weten wat ze op de plaat brengen ook live goed waar te maken. Helaas heeft de band, vooral in het begin van het optreden, te kampen met wat geluidsprobleempjes, maar naar mate het optreden vorderde verbeterde het geluid. Ondanks dat het meeste publiek voor Autumn leek te komen was uit de reacties goed af te leiden dat ook Xystus zeker in de smaak viel.

Autumn

De geluidsprobleempjes waar Xystus mee te maken had waren niet geheel verdwenen tijdens het optreden van Autumn. Inmiddels heeft de band twee albums uit, welke allebei uitvoerig aan bod kmamen. Zo werd er geopend met de opener van het nieuwe album Summer's End, getiteld The Coven, en kwamen ook onder andere Whispering Secrets, This Night, The Green Angel en de nieuwe single Gallery Of Reality aan bod. Van het debuut When Lust Evokes The Curse werden bijvoorbeeld The Witch In Me, Mirror Magic Sights en Who Has Seen Her Wave Her Hand gespeeld. Opvallend was dat ook Premeditated Dying voorbij kwam, wat een b-kant is op de nieuwe single. Zangeres Nienke de Jong zei nog dat ze er nu spijt van hadden dat ze dat nummer niet eerder hadden opgenomen. Ze was overigens goed bij stem, alleen de eerder genoemde geluidsproblemen leken haar wat te irriteren. Dat de oude nummers live beter uit de verf kwamen dan op cd wist ik al, en gelukkig doen de live versies van de nieuwe nummers niet onder voor de studio-opnames. Muzikaal verschilt het echter niet al teveel van op de albums, maar de grunts klinken live een stuk dieper, waardoor ze beter in de nummers passen. Na een minuut of 70 te spelen zat het er echter weer op, en kwam de band nog een keer terug voor een korte toegift. Daarna kon iedereen weer tevreden naar huis, na twee goede optredens gezien te hebben.

Autumn:

Autumn

Autumn