Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit november 2021?

Archgoat – Worship The Eternal Darkness
Black Label Society – Doom Crew Inc.
Bullet For My Valentine – Bullet For My Valentine
Converge & Chelsea Wolfe – Bloodmoon: I
Crazy Lixx – Street Lethal
Cynic – Ascension Codes
Der Weg Einer Freiheit – Noktvrn
Exodus – Persona Non Grata
Gov't Mule – Heavy Load Blues
Hemelbestormer – Collide & Merge
Hypocrisy – Worship
In Mourning – The Bleeding Veil
Khemmis – Deceiver
Lock Up – The Dregs Of Hades
Lordi – Superflytrap / Lordiversity
Negură Bunget – Zău
Obscura – A Valediction
Omnium Gatherum – Origin
Proscriptor McGovern's Apsû – Proscriptor McGovern's Apsû
Rhapsody Of Fire – Glory For Salvation
Stormkeep – Tales Of Othertime
Swallow The Sun – Moonflowers
Unleashed – No Sign Of Life
Voices – Breaking The Trauma Bond
een ander album uit november, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Ben Mazzarol (Chaos Divine) - 35
  • Blaise Borboën-Léonard (Unexpect) - 36
  • Jack Russell (Great White) - 61
  • Mark Boals (Yngwie Malmsteen) - 63
  • Matt Marinelli (Borealis) - 36
  • R.J. Herrera (Suicidal Tendencies) - 60
  • Van Williams (Nevermore) - 55
Concertreview

The Ocean, Downfall Of Gaia en Herod
Op 30 maart 2019 in Tower Musikclub, Bremen (Duitsland)
Een review door Friso
Foto's door Nicole

Tower Musikclub, dat klinkt als een groot en episch gebouw. Precies zoals de muziek van vanavond. Met de package Herod, Downfall Of Gaia en hoofdact The Ocean weet je dat je een episch avondje meeknikken krijgt. In Nederland deed dit gezelschap een aantal dagen eerder Paard in Den Haag aan. Friso en Nicole zijn erbij in Bremen en zien de optredens van Downfall Of Gaia en The Ocean.

The Ocean, 30-03-2019

De Musikclub blijkt geen tower te zijn, maar een intieme zaal die plaats biedt aan zo’n tweehonderd mensen, die allemaal beleefd en stil de post-metal van Downfall Of Gaia ondergaan. De Duitse band, voortkomend uit de crustscene, is hier om het recente Ethic Of Radical Finitude voor te stellen. Van de crust-invloeden van de eerste albums is weinig meer over. Wat resteert, is een modern sludgy geluid met een flinke lading sferische blackmetalriffs. Hier en daar doet het denken aan Deafheaven, Celeste of het zwaardere werk van Omega Massif met zang.

Downfall of Gaia, 30-03-2019

Onder het vaak blauwe podiumlicht worden we vervolgens meegevoerd met het epische geluid, vaak ondersteund door vocale erupties van de drie vocalisten. De band lijkt vooral sfeer te willen neerzetten, waarbij individuele nummers ondergeschikt zijn aan het grotere geheel. Wat mij betreft is die missie geslaagd.

Downfall of Gaia, 30-03-2019

Zeg je post-metal, dan denk je al snel aan het Berlijnse The Ocean. Met het vorig jaar uitgebrachte Phanerozoic I: Palaeozoic hebben de mannen lyrische reacties van pers in binnen- en buitenland gekregen. Geen wonder dat ze opdoken in menig jaarlijstje. Het is dan ook een plaat waarop het geluid van The Ocean perfect gevangen is: zware, sludgy riffs, met altijd die kenmerkende sfeer en een uitstekende vocalist in de persoon van Loïc Rosetti.

The Ocean, 30-03-2019

Ze zijn in bloedvorm vanavond. Een geoliede machine, waarbij het laatste album, afgezien van Devonian: Nascent, in zijn geheel gespeeld wordt. En dan valt op hoe goed de nummers ook live zijn, zoals bij The Cambrian Explosion. Met dit openingsnummer storten de mannen gelijk een muur van geluid uit over het publiek. Letterlijk, want hárd staat het. Maar misschien moet deze muziek ook wel zo hard zijn om het nog beter te ondergaan.

The Ocean, 30-03-2019

Gelukkig wordt de toeschouwers sporadisch wat rust gegund met in- en outro’s en afsluiter Permian: The Great Dying. Het publiek geniet. Waar de één met gesloten ogen en zacht knikkend de muziek volgt, bouwt een ander groepje voor het podium een moshpit en een enkele fanatiekeling duikt (meerdere) het publiek in om te crowdsurfen. Rosetti maakt veel contact met fans vooraan en laat zich uiteindelijk ook over een zee aan handen door de zaal gaan.

The Ocean, 30-03-2019

Ook voor de toegift trekken ze nog een laatste keer de lichtshow uit de kast. De band heeft namelijk een hele fabriek aan lampen meegesleept - waar menig festival nog een puntje aan kan zuigen - die elk nummer een andere kleur meegeeft. Definitief en overdonderend wordt afgesloten met het intens beukende Benthic: The Origin Of Our Wishes. Eindconclusie? Een uiterst geslaagde show, die je niet snel vergeet. Al is het alleen maar om de piep in je oren, die dagen blijft hangen.

The Ocean, 30-03-2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.