26-09-2020

Eerste single van Cryptosis
Geplaatst op 18-09-2020 om 13:45u

Onlangs kondigde Distillator verder te gaan als Cryptosis. Op de eerste muziek onder de nieuwe naam hebben we niet lang hoeven wachten. De mannen hebben nu de single Decypher uitgebracht en er wordt gewerkt aan een volledig album, waarvoor de band bij Century Media Records getekend heeft. De eerste shows liggen ook alweer vast. Volgend jaar is Cryptosis onder meer te zien op Dokk'em Open Air.

Review: Gösta Berlings Saga - Konkret Musik
Geplaatst op 18-09-2020 om 11:00u

Review: Gösta Berlings Saga - Konkret MusikBetonmuziek. Dat is de letterlijke vertaling uit het Zweeds van Konkret Musik, de titel van het zesde album van het uit Stockholm afkomstige Gösta Berlings Saga. Hoewel de titel anders doet vermoeden hebben we hier niet te maken met kille, logge metalmuziek. De twaalf instrumentale liedjes zijn een avontuurlijke mix van krautrock, progressieve elektronica en avant-garde.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Corona-editie Brainstorm Festival
Geplaatst op 17-09-2020 om 11:00u

Eric Clayton And The Nine en Scarlet Stories zijn vastgelegd voor de dertiende editie van het Brainstorm Festival, die plaatsvindt op vrijdag 6 november 2020 in Gigant te Apeldoorn. Vanwege het coronavirus is het festival dit jaar teruggebracht tot één dag, waarop alleen deze twee artiesten optreden. Voor het publiek zijn verspreid over de zaal bankjes en stoelen neergezet. Hoewel de organisatie liever een compleet festival had neergezet, is het houden van een concertavond in ieder geval beter dan niets.

Eric Clayton is bekend als zanger van gothic-cultband Saviour Machine en zijn gastrol bij Ayreon. Hij presenteert zijn nieuwe solo-album A Thousand Scars. Onder de naam Eric Clayton And The Nine verzorgt hij een semi-akoestische performance. Scarlet Stories timmert hard aan de weg in Nederland met het overtuigende debuutalbum Necrologies, met daarop progressieve metal voorzien van zang van Lisette van den Berg.

In tegenstelling tot andere edities wordt er dit jaar geen gebruikgemaakt van de bijbehorende theaterzaal. Ook ontbreken de expositie, bierproeverij en de metalmarkt. Meer informatie over het evenement is verkrijgbaar via de website van het festival. Voor tickets kun je terecht op de website van Gigant.

Corona-editie Brainstorm Festival

Negen nieuwe clips met o.a. Armored Saint en Sabaton
Geplaatst op 17-09-2020 om 09:00u

Een dag nadat Jeff Scott Soto details vrijgeeft van zijn komende solo-album en we vernemen dat Twisted Sister-gitarist Jay Jay French van plan is om een boek met de titel Twisted Business in 2021 uit te brengen, delen we negen clips.

• Armored Saint (heavy metal)
  • Sabaton (power metal)
  • Enigma Experience (fuzzrock)
  • Scardust (progressieve metal)
  • Koska (instrumentale prog)
  • LIK (old school death metal)
  • Tungsten (melodic metal)
  • Mad Sin (psychobilly)
  • Worlds Beyond (rock/symfonische metal)

Effenaar en Klokgebouw werken samen
Geplaatst op 16-09-2020 om 20:30u

Effenaar en Klokgebouw gaan samenwerken om nog dit kalenderjaar concerten tot duizend bezoekers in het Klokgebouw mogelijk te maken, zo meldt het Eindhovens Dagblad. De samenwerking moet ervoor zorgen dat ook bekendere acts dit kalenderjaar (toch) nog naar Eindhoven kunnen komen. Eefje de Visser en band op vrijdag 30 oktober en The Dutch Queen Tribute op zaterdag 28 november zijn de eerste twee bevestigde shows. De organisaties streven naar een minimum van acht optredens, waarbij alle bezoekers moeten zitten, omdat dat de enige manier is die is toegestaan. Tijdens concerten is het niet de bedoeling dat bezoekers naar de bar lopen. Bart van Oeffelen van de Effenaar: "De intentie is om de samenwerking voort te zetten als de situatie blijft zoals die is."

Jan Buys van het Klokgebouw: "In de hal bij binnenkomst komt een soort wegrestaurant; een eiland waarop je je eigen consumpties kunt pakken, kunt afrekenen bij een kassa en mee kunt nemen naar de zaal. Zo is er geen direct contact met horeca-personeel. Het Klokgebouw staat leeg en de inrichting kan in tegenstelling tot bijvoorbeeld 013 of Afas Live aangepast worden. Ook voor andere cultuurinstellingen in de stad is er de mogelijkheid om van de inrichting in het Klokgebouw gebruik te gaan maken."

Effenaar en Klokgebouw werken samen

Review: Ayreon - Transitus
Geplaatst op 16-09-2020 om 15:00u

Review: Ayreon - TransitusFans van Arjen Anthony Lucassen kunnen hun geluk niet op. Eerder dit jaar een mooie concertregistratie van zijn Into The Electric Castle-shows in Tilburg uit 2019 en nu is er ook nog een nieuwe Ayreon-dubbelaar: Transitus. De platen in het Ayreon-universum mogen dan door verhaallijnen met elkaar verbonden zijn; elk album heeft ook iets eigens. Ze verschillen van thema en hebben een andere sfeer en instrumentatie plus diverse gastzangers en - muzikanten. Ook Transitus kent een indrukwekkende sterrencast met onder meer Tommy Karevik (Kamelot), Cammie Gilbert (Oceans Of Slumber), Simone Simons (Epica), Amanda Sommerville (onder andere Trillium), Michael Mills (Toehider), Dee Snider (Twisted Sister), Paul Manzi (Arena), gitaristen Joe Satriani en Marty Friedman, toetsenist Joost van den Broek en drummer Juan van Emmerloot. Dat belooft wat.

Nieuwe enquête: Zie jij concertbezoek weer zitten?
Geplaatst op 16-09-2020 om 14:30u

Grootschalig concertbezoek lijkt een eeuwigheid geleden. Sinds de 'intelligente' lockdown in maart zijn evenementen met grote aantallen mensen uit den boze. Inmiddels zijn er weer kleinschalige optredens mogelijk. Deze concerten hebben doorgaans een beperkt aantal zitplaatsen. Soms zijn er meerdere optredens op een dag met verkorte shows. Creatievelingen doen hun uiterste best om onder de huidige omstandigheden er binnen de grenzen van wat mogelijk is er wat moois van te maken. Een recent voorbeeld daarvan is het optreden van Vader in Uden.

Enkele maanden terug vroegen we jullie of jullie concertbezoek weer zien zitten met minder strenge maatregelen rondom de coronapandemie. Daar kwamen veel en uiteenlopende reacties op. Een groot deel van de lezers stond te springen van ongeduld, terwijl anderen het nog niet aandurfden of concertbezoek met beperkende maatregelen geen optie vinden.

Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en vragen we ons af hoe jullie dat nu zien. De situatie rondom het virus verandert continu en blijft leiden tot onzekerheid. Tegelijkertijd lijkt er ook steeds meer mogelijk te zijn en zijn concerten op kleine schaal frequenter. Durf jij een concert nu aan of nog niet? Heb je een andere reden om de concertzalen nog niet op te zoeken? We vragen daarom nogmaals of je concertbezoek weer ziet zitten nu dat op beperkte schaal weer kan. Als jouw antwoordoptie er niet tussen staat, kun je de optie 'Iets anders' aanvinken en een reactie achterlaten. Uiteraard kun je in reacties ook altijd jouw keuze toelichten.

Uitslag enquête: De beste song uit 1990 is...
Geplaatst op 16-09-2020 om 13:39u

Afgelopen week vroegen we jullie in de wekelijkse frontpage-enquête naar je favoriete song uit het jaar 1990. Veel reageerders zijn het er over eens dat het een topjaar was voor de metalfan. Het populairst blijkt Judas Priests Painkiller, waarmee de groep destijds een verpletterende comeback maakte (na een paar relatief magere jaren). Het snoeiharde nummer kreeg bijna twintig procent van de stemmen. Het zilver is voor Megadeth met Holy Wars... The Punishment Due en het brons voor Slayers Seasons In The Abyss. De top tien van de uitslag ziet er als volgt uit:

1. Judas Priest - Painkiller (19,5%)
2. Megadeth - Holy Wars... The Punishment Due (14,8%)
3. Slayer - Seasons In The Abyss (8,8%)
4. AC/DC - Thunderstruck (7,2%)
5. Pantera - Cemetery Gates (6,4%)
6. Entombed - Left Hand Path (6,3%)
7. Suicidal Tendencies - You Can't Bring Me Down (5,0%)
8. Queensrÿche - Silent Lucidity (4,7%)
9. Death - Living Monstrosity (3,7%)
10. Obituary - Chopped In Half (2,8%)

Review: The Pineapple Thief - Versions Of The Truth
Geplaatst op 16-09-2020 om 09:00u

Review: The Pineapple Thief - Versions Of The TruthDe absolute waarheid bestaat niet; zo oordelen meerdere filosofen, waaronder Nietzsche, Heidegger en Rorty. Ieder heeft zijn eigen waarheid. Op die theorie bouwen de teksten van multi-instrumentalist Bruce Soord anno 2020 voort. Hij richt zich daarbij conceptueel vooral op de impact die de media kunnen hebben op ons leven.

Negen nieuwe clips met onder meer Blackbriar en Mastodon
Geplaatst op 16-09-2020 om 09:00u

Twee dagen nadat Six Feet Under de nieuwe track Zodiac online zet en vier dagen nadat bekend wordt dat Navene Koperweis (Entheos, ex-Animals As Leaders, ex-Animosity, ex-The Faceless) de nieuwe drummer van Job For A Cowboy is, delen we negen clips.

• Mastodon (sludge)
  • Blackbriar (semi-akoestische muziek)
  • Nothing (alternatieve rock)
  • Dragged Under (punkrock/metalcore)
  • Barren Womb (punk/noiserock)
  • Painted Doll (rock)
  • Gargoyl (math/jazz metal)
  • Bloodbather (deathcore)
  • The Wandering (brutal deathcore)

Vader en Mass Worship in Uden
Geplaatst op 15-09-2020 om 21:00u

Zittend een (death)metalconcert bijwonen met maar honderd man; vóór de coronacrisis klonk dit niet per se uitnodigend. Maar nu de pandemie al een paar maanden aanhoudt en het gemis van cultuur steeds groter wordt, is dit voor velen een evenement om naar uit te kijken. Daar komt bij dat dit niet zomaar een concert is, maar één van de veteranen van Vader. Als voorprogramma nemen de Polen Mass Worship mee. Voor een selecte groep fans is dit reden genoeg om naar Uden af te reizen. Sam ging een kijkje nemen. Je kunt zijn verslag van deze avond hier lezen!

Vader en Mass Worship in Uden

Soloalbum van Reb Beach
Geplaatst op 15-09-2020 om 18:00u

Gitarist Reb Beach, bekend van onder meer Whitesnake, Dokken en Winger, brengt op 6 november via Frontiers Music zijn nieuwe, langverwachte soloalbum uit getiteld A View From The Inside. Op de tien instrumentale songs krijgt Beach hulp van drummers David Throckmorton en Robert Langley, bassisten Phillip Bynoe en John Hal, toetsenist Paul Brown en pianiste Michele Luppi. De eerste single, getiteld Infinito 1122, kun je nu al beluisteren.

Alter Bridge komt met Walk The Sky 2.0
Geplaatst op 15-09-2020 om 17:05u

In navolging van het vorig jaar verschenen album Walk The Sky komt Alter Bridge met een ep getiteld Walk The Sky 2.0. Hierop komt het nieuwe nummer Last Rites te staan, dat tijdens de coronacrisis geschreven is. Daarnaast bevat het schijfje een zestal livesongs, allen afkomstig van het laatste album Walk The Sky en opgenomen op de bijbehorende tour. Vanaf 6 november moet de ep verkrijgbaar zijn op cd en diverse kleuren vinyl. Ondertussen heeft Alter Bridge ook nog een geanimeerde videoclip uitgebracht voor het nummer Native Son, afkomstig van het laatste album. De clip kun je zien als je verder leest.

Alter Bridge komt met Walk The Sky 2.0

Review: Skeletal Remains - The Entombment Of Chaos
Geplaatst op 15-09-2020 om 11:00u

Review: Skeletal Remains - The Entombment Of ChaosOld school death metal leeft voort. Hoewel op veel albums van de laatste jaren het wiel niet opnieuw uitgevonden wordt, blijft het lekker dat bands de kenmerkende riffs van de jaren negentig laten herleven. Skeletal Remains is een van de groepen die in het verleden geslaagde pogingen heeft ondernomen om de typische sound van zo'n kwart eeuw geleden te reproduceren. Gebeurt dat ook op de nieuwste plaat?

Negen nieuwe clips met onder meer Ihsahn en The Ocean
Geplaatst op 15-09-2020 om 09:00u

Een dag nadat we vernemen dat Rammstein weer in de La Fabrique-studio zit en Kingdom Come in gesprek is met zanger Lenny Wolf om nieuw materiaal te gaan schrijven, delen we negen clips.