26-01-2020

Voormalig Death- en Cynic-drummer Sean Reinert overleden
Geplaatst op 26-01-2020 om 15:01u

Sean Reinert, voormalig drummer van Death en Cynic, is overleden. Hij werd afgelopen vrijdagnacht door zijn echtgenoot levenloos gevonden in zijn huis in Californië. Reanimatie mocht helaas niet baten. Waar hij aan overleden is, is nog niet bekend. Sean Reinert is 48 jaar oud geworden.

Reinert was in 1987 een van de oprichters van Cynic en is natuurlijk te horen op het in 1993 verschenen debuutalbum Focus. Een jaar later stopte de band echter. In 2006 kwam Cynic weer bij elkaar, met Sean wederom achter de drumkit. Dat resulteerde in de albums Traced In Air (2008) en (2014). In 2015 besloot Reinert echter om de band te verlaten. Naast Cynic was hij ondermeer in 1991 ook te horen op de klassieker Human van Death.

Review: Lorna Shore - Immortal
Geplaatst op 26-01-2020 om 14:40u

Review: Lorna Shore - Immortal Het jaar goed uit de startblokken schieten is blijkbaar niet besteed aan Lorna Shore. De band besloot dat het zonder frontman aan de kerstdagen begon. Vocalist CJ McCreery werd eind december acuut op straat gezet nadat er berichten in de media verschenen van zijn ex, waarin hij werd beschuldigd van een reeks vergrijpen. De deathcoreformatie viert dit jaar notabene zijn tienjarig jubileum. Zanger Tom Barber (Chelsea Grin) verliet in een eerder stadium de band. Alle originele leden hebben Lorna Shore inmiddels verlaten.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Review: Thoughts Factory - Elements
Geplaatst op 25-01-2020 om 15:30u

Review: Thoughts Factory - ElementsEind vorig jaar was er een digitale luistersessie op ProgPower Europe van het nieuwe album van Thoughts Factory. Die stemde tot tevredenheid en liet met vertrouwen uitkijken naar het langverwachte nieuwe album. Het is namelijk inmiddels al weer zes jaar geleden dat het debuut Lost het levenslicht zag. En dat terwijl er niet veel is veranderd. In de periode tussen het debuut en opvolger Elements is er slechts één wisseling in de line-up geweest. Toch is dat er wel één die direct opvalt. Zanger Marcus Becker (Epic Rock Choir, ex-The Blue Onions) hield het voor gezien. Cornelius Wurth is de nieuwe man achter de microfoon.

Zes nieuwe clips met onder meer Annihilator, Novelists FR
Geplaatst op 25-01-2020 om 15:15u

Het Eindhovense Another Now heeft beelden online gezet bij Program. De track staat op de triplesingle Distance. De groep bestaat uit zanger Stef Rikken, bassist/producer/vocalist Rik Bosmans, gitarist/achtergrondzanger Miquell Kleuter, drummer Guyon Kleuters en gitarist Max van Esch.

Gisteren kwam Ballistic, Sadistic van Annihilator uit. Dat is maar liefst de zeventiende full-length van de Canadese thrashformatie met de inmiddels in Engeland woonachtige zanger/gitarist Jeff Waters. Het is de eerste met bassist Rich Hinks (Aeon Zen, ex-Timefall) en drummer Fabio Alessandrini. Op de plaat staat onder meer Dressed Up For Evil.

Na een hiatus is Harem Scarum sinds 2013 terug. De hardrockband bestaat momenteel uit zanger/toetsenist Harry Hess, gitarist Pete Lesperance, drummer Creighton Doane en achtergrondzanger Darren Smith. The Death Of Me staat op Change The World.

Op 20 maart releaset Pride & Joy Music I Decide van Beneath My Sins. Your Muse is de eerste single van het tweede album. De symfonische metalband heeft hierin zanger Niklas Müller (Ad Infinitum, Devilizer) en bassist Fabio D'Amore (Serenity) te gast.

Op 7 februari komt Wolves Among The Ashes van Svart Crown uit via Century Media Records. De Franse blackened deathmetalformatie doet binnenkort Stroomhuis te Eindhoven aan (8 maart) en Reflektor te Luik (14 maart). De Franse groep speelt daar wellicht Blessed Be The Fools.

Gisteren kwam C'est La Vie van Novelists FR uit via Arising Empire. De Franse groep die djenty metalcore maakt, heeft een clip online laten zetten bij Modern Slave.

Review: Thy Catafalque - Naiv
Geplaatst op 24-01-2020 om 18:30u

Review: Thy Catafalque  - NaivThy Catafalque is een in 1998 opgerichte avant-garde-metalband uit Hongarije. Aanvankelijk speelt de groep black metal, maar al gauw wordt de muziek experimenteler en progressiever. De band bestaat destijds uit Tamás Kátai en Juhász János, maar laatstgenoemde verlaat de groep in 2011. Tegenwoordig is Kátai het enige vaste bandlid. Hij componeert alle nummers, schrijft alle songteksten en neemt daarnaast ook de gitaar, basgitaar, keyboard, elektronica en vocalen voor zijn rekening. Op elke plaat maakt hij bovendien gebruik van een waslijst aan Hongaarse gastmuzikanten. Zo ook op Thy Catafalque's negende studioplaat Naiv.

Volbeat, Sum 41 en meer voor Rock Werchter
Geplaatst op 24-01-2020 om 16:39u

Rock Werchter heeft vandaag een reeks namen bevestigd voor de editie van dit jaar. De drie 'hardste' nieuwelingen op de affiche zijn Volbeat, Sum 41 en The Pretty Reckless. Zij spelen net als de eerder reeds aangekondigde headliner System Of A Down op zondag 5 juli. Die dag zullen daarnaast in elk geval Thom Yorke (met zijn Tomorrow's Modern Boxes), Yungblud en Meute optreden.

Voor de openingsdag, donderdag 2 juli, zijn tot dusver de volgende acts bevestigd: Pearl Jam, Pixies, Beck, The Lumineers, Rag'N'Bone Man, Wilco en Black Pumas. Een dag later treden in elk geval The Strokes en Lewis Capaldi aan. Voor zaterdag 4 juli bestaat de line-up vooralsnog uit Kendrick Lamar, Twenty One Pilots, Faith No More, Anderson .Paak And The Free Nationals, Keane, Dermot Kennedy en The Streets.

Daar komen op alle vier festivaldagen nog vele namen bij. De kaartverkoop is reeds begonnen, via Proximus en de Belgische afdeling van Ticketmaster. Een vierdagenticket kost €243. Meer informatie, bijvoorbeeld over de verkoop van losse dagkaarten, vind je op de website van Rock Werchter.

Delain zet nieuw nummer online
Geplaatst op 24-01-2020 om 16:37u

Over twee weken komt Delain met het nieuwe album Apocalypse & Chill. Om de fans nu al wat nieuws voor te schotelen, heeft de band een videoclip gemaakt bij de ballad Ghost House Heart, die je hieronder kunt bekijken. Dit is het eerste album met drummer Joey de Boer. Hij neemt sinds vorig jaar de plek in van Ruben Israël, die eind 2017 de band verliet. In een van de tracks op het nieuwe album kun je Yannis Papadopoulos (Beast In Black) horen, terwijl gitarist Timo Somers in openingstrack One Second voor een deel de leadvocalen voor zijn rekening neemt. De releasedatum van Apocalypse & Chill staat op 7 februari. Een week later, op valentijnsdag, is de releaseshow in TivoliVredenburg te Utrecht. Binnenkort lees je hier alles over de nieuwe plaat in een interview met Charlotte en Martijn.

Zes nieuwe clips met onder meer Implore
Geplaatst op 24-01-2020 om 16:35u

Van de aankomende ep Foundations presenteert Our City Fires zijn single Runaways. Met de voeten duidelijk geaard in de alt rock, wordt er uitgebreid geflirt met progressieve ritmes. Het gezelschap uit Leicester heeft een releasedatum eind volgende maand op het oog: 28 februari.

Een band met een naam als Orphans Of Doom maakt ongetwijfeld geen heppie-de-peppie-popmuziek. Getuige dat het nummer Necromantic gaat over een necromancer die verliefd is op zijn slachtoffers, klopt dat volledig. Ook de titel van het 28 februari te verschijnen album geeft houvast ten aanzien van hun bedoelingen. Na het debuutalbum Strange Worlds/Fierce Gods uit 2018 zijn deze smerige Amerikanen nu toe aan het tweede album, dat de weinig fantasievolle naam II heeft meegekregen.

Chinese metal bereikt onze virtuele burelen niet vaak. Maar het metalvirus gaat waar het niet gaan kan. Het uit Hangzhou afkomstige gezelschap Inchaos zingt in de eigen taal en maakt metalcore. Dat combineren de muzikanten met vrouwelijke cleane zang. Het valt niet mee om informatie te vinden, dus wie van obscure muziek uit obscure landen houdt, slaat zijn slag.

Vanuit schaatswalhalla Calgary brengt Gutter King de nieuwe videoclip voor Feather. De video werd opgenomen in het (relatief) nabijgelegen Banff. De mix van emo en melodische metalcore is afkomstig van het vorig jaar november verschenen album The Bed We Made.

Grindcoreband Implore heeft een videoclip uitgebracht voor het nummer The Constant Dissonance, van het vorig jaar verschenen Alienated Despair. Dit komt tegelijk met de aankondiging dat de heren op tour gaan met Downfall Of Gaia.

Slowmo is de titel van de nieuwste single van Space Of Variations, de Oekraďense band die in november in het voorprogramma stond van Jinjer. De ep XXXXX komt op 3 februari uit via Napalm Records. Maksim Lavrenchuk is de regisseur van bijgaande clip.

Prognosis line-up is compleet
Geplaatst op 24-01-2020 om 14:06u

Nadat gisteren White Stones werd bevestigd, maakt de organisatie van het Prognosis Festival nu de laatste twee namen bekend. Met Cellar Darling en The New Death Cult is de line-up van het festival compleet. Eerder waren onder meer Anathema (met speciale We're Here Because We're Here-set), Katatonia (met verzoekjes-setlist), Sons Of Apollo, Focus, Long Distance Calling (met speciale Stummfilm-set), Enslaved (met speciale Hearth Of The Norse Rhymes-set), Don Airey en Masvidal al bevestigd.

Prognosis vindt dit jaar plaats op 20 en 21 maart in de Eindhovense Effenaar. Kaarten voor twee dagen kosten 89 euro, maar er zijn ook dagkaarten beschikbaar. Op vrijdag is er voorafgaande aan het festival al een conferentie en zijn er clinics van onder andere Don Airey, Jeff Scott Soto, Bumblefoot, Paul Masvical en Baard Kolstad. Meer details daarover volgen spoedig. Alle informatie over het evenement vind je op www.prognosis-festival.com.

Prognosis line-up is compleet

Livealbum van Parkway Drive
Geplaatst op 24-01-2020 om 13:16u

Parkway Drive komt met een livealbum getiteld Viva The Underdogs, dat de soundtrack is voor de gelijknamige documentaire over de Australische band. Op het album staan elf tracks die vorig jaar live zijn opgenomen op Wacken Open Air, aangevuld met drie Duitstalige versies van Parkway Drive-songs. De band heeft nu gelijk al twee singles uitgebracht, te weten de liveversie van The Void en de Duitstalige versie van datzelfde nummer. Je kunt beide beluisteren als je verder leest. Het livealbum ligt vanaf 27 maart in de winkels; de documentaire ging deze week in de bioscoop in premičre. Parkway Drive staat op 10 april op Paaspop in Schijndel en op 16 april in Vorst Nationaal in Brussel.

Livealbum van Parkway Drive

Review: Stone In Egypt - Tectonic Electric
Geplaatst op 24-01-2020 om 11:15u

Review: Stone In Egypt - Tectonic ElectricHet uit Kampen afkomstige Stone In Egypt is in 1997 opgericht en bracht tot 2007 drie albums en een ep uit. Na diverse bezettingswijzigingen in de ritmesectie viel het doek in 2007, maar sinds 2014 is de band weer actief. Met Feed The Void kwam in 2016 het vierde album uit. Daarna rommelde het weer wat in de band, wat leidde tot het opstappen, weer terugkomen en uiteindelijk toch het definitieve vertrek van drummer Mike Nijenhuis. Oudgediende Ingmar Regeling, die in het eerste deel van dit millennium al in de band zat, is teruggekeerd op het oude nest. Daarmee was de weg vrij voor album nummer vijf (of is het een ep?) met de titel Tectonic Electric.

Tweede album van Dool
Geplaatst op 24-01-2020 om 10:52u

Op 10 april komt het langverwachte tweede album van Dool uit. De nieuwe plaat heet Summerland en volgt een kleine drie jaar na debuutalbum Here Now, There Then. Het album werd opgenomen met producer Martin 'Konie' Ehrencrona en bevat gastbijdrages van Per Wiberg (Opeth), Okoi Jones (Břlzer) en Farida Lemouchi (The Devil's Blood, Molasses). Als voorproefje heeft de band de eerste single Sulphur & Starlight alvast online gezet. Kort na de release is Dool te zien op het Roadburn festival in Tilburg. In mei volgen nog shows in onder meer Nijmegen, Den Haag, Haarlem, Hengelo en Groningen.

System Of A Down-drummer covert er op los
Geplaatst op 24-01-2020 om 08:00u

System Of A Down-drummer John Dolmayan komt op 28 februari met zijn solodebuut. These Gray Men bevat acht covers van onder meer Madonna, Eminem en David Bowie. Ook Street Spirit van Radiohead staat daarop. Daarin zijn naast Dolmayan Rage Against The Machine-gitarist Tom Morello, Avenged Sevenfold-zanger M. Shadows, gitarist James Hazley, bassist Tom Copossela en toetsenist Danny Shamoun te horen. Vicente Cordero regisseerde de clip.

Review: Apocalyptica - Cell-0
Geplaatst op 23-01-2020 om 21:30u

Review: Apocalyptica - Cell-0Oude liefde roest niet. De oudere lezers herinneren zich ongetwijfeld het debuut van deze Finse cello-metallers en zullen beamen dat dat toch wel altijd is bijgebleven. We schrijven het jaar 1996. Apocalyptica verrast de metalwereld met Plays Metallica By Four Cellos. Melodieus, klassiek, maar toch bruut genoeg om met trots over te praten met andere metalheads.

Zes nieuwe clips: Disturbed, Fit For An Autopsy...
Geplaatst op 23-01-2020 om 20:50u

Matt Mahurin is regisseur van de clip bij Hold On To Memories van Disturbed. Hij regisseerde ook die bij The Sound Of Silence. Tijdens optredens is er tijdens deze track een collage van video’s en foto’s te zien.

Monster is de nieuwe single van Seven Kingdoms. Dat is een powermetalformatie uit DeLand, Florida. De groep rond zangeres Sabrina Valentine is sinds 2007 actief. Monster staat op de ep Empty Words.

Het Poolse Matrimonium is pas sinds vorig jaar actief. De gothicmetal/rockband heeft beelden online gezet bij Fortress. De track van het duo Domina (zang) en Dominus (instrumentatie) staat op Memories (2019).

A Wake In Providence is bepaald geen lauwe pis. Het New Yorkse brute gezelschap presenteert ons I, Adversary & Sworn Adherent, waarin het duidelijk maakt dat de bandleden niet van bloempjes en eenhoorntjes houden. Figuurlijk gesproken dan. Het van-dik-hout-zaagt-mijn-plankennummer staat op het 29 maart te verschijnen The Black Sun||The Blood Moon.

Deathcoreband Fit For An Autopsy heeft een video uitgebracht voor Warfare, van het vorig jaar uitgebrachte The Sea Of Tragic Beasts. 1 februari is de band te zien in 013 met onder andere Thy Art Is Murder en Rivers Of Nihil.

In Yoth Iria bundelen twee ex-Rotting Christ-leden hun krachten. Het zijn bassist Jim Mutilator (Medieval Demon, ex-Varathron, ex-Industrial Resistance) en zanger Magus Wampyr Daoloth (Necromantia, Principality Of Hell, Thou Art Lord). Het duo krijgt op de ep Under His Sway hulp van toetsenist John Patsouris, drummer J. V. Maelstrom en gitarist George Emmanuel In 1985 stond de veertienjarige Mutilator samen met de Tolis-broers aan de wieg van de ontwikkeling van de Griekse black/deathmetalscene.