• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Ayreon - Into the Electric Castle
Jaar van release: 1998
Label: Transmission Records
Ayreon - Into the Electric Castle
"A deafening thunderclap as time and space collide! Eight human souls, plucked from their eras of Time, suddenly find themselves together in a strange dimension... A mysterious voice directs them through a maze of trials leading into the Electric Castle. Within the castle, built from their own dreams and fears, they must find the gate back to their own centuries. Will they survive? And who is the voice..?"

Dit zijn de inleidende woorden van het nieuwe monsterlijke meesterwerk van Arjen 'Ayreon' Anthony Lucassen. Deze CD-dubbelaar zorgt voor 2 uur dromerige, opzweperige en progressieve rock. Oftewel, zoals Arjen deze muziek noemt, een Space Opera.

De CD begint met een oorverdovende knal, wat aangeeft dat de acht mensen aangekomen zijn in een andere dimensie. De barbaar (Jay van Feggelen), de futureman (Edward Reekers), de hippie (Arjen), het Egyptische meisje (Anneke van Giersbergen), de romein (Edwin Balogh), de ridder (Damian Wilson), de hooglander (Fish) en het Indiaanse meisje (Sharon den Adel) bevinden zich in een onbekende dimensie. Iedereen heeft een eigen mening over deze dimensie.

De hooglander is moe van al zijn gevechten en denkt dat hij in de hel zit, om te boeten voor zijn ontelbare zonden. De ridder is optimistisch en denkt dat hij in Avalon is om de Heilige Graal te vinden. Het Indiaanse meisje denkt dat een oude Indiaanse legende waarheid geworden is, en wilt één worden met het universum. Het Egyptische meisje denkt dat ze in de 'afterlife' zit. De romein denkt dat ze allemaal in de onderwereld zijn, en wilt hun naar hun vrijheid leiden. De barbaar wilt het onbekende land veroveren. De futureman denkt dat hij in cyberspace is, en de hippie ziet geen verschil met het echte leven, en denkt dat dit een vage trip is.

Kortom, deze verschillende karakters en personen zorgen voor vele reacties, emoties en conversaties. De clue in het verhaal is, dat de 'stem' (Peter Daltrey) een wezen van ver achter de sterren is, Forever genaamd. Dit wezen kent geen emoties, en voedt zich met de emoties van acht mensen die hun weg proberen te vinden naar de Electric Castle. Van de acht reizigers, overleven er vier. Maar wie er overleven, ja, daar moet je toch wel echt de CD's voor beluisteren.

En nu over de muziek zelf. De intro begint al bombastisch als de acht reizigers uitgelegd krijgen wat hun taak is ("Ignite my anger with your delay, and punishment will come your way"). Het tweede nummer begint met verwarring en ongeloof. Hierin wordt veel gespeeld met synthesizers en elektrische gitaren. Voor elke emotie die de reizigers ondergaan, is er een andere muziekstijl. Als bijvoorbeeld het Indiaanse meisje één wordt met het universum, begint de muziek eerst triomfantelijk. Maar het blijkt een valstrik te zijn, en de Dood himself neemt haar leven, tot afschuw van de andere hoofdrolspelers. Zware grunts (Robert Westerholt en George Oosthoek) ondersteunen de zware, depressieve muziek waarin je in de verte het geroep en geschreeuw van de reisgenoten hoort.

Dit is maar een klein voorbeeld van wat je kan verwachten op deze prachtige CD. Het is wel zo, dat de echte rockliefhebber misschien teleurgesteld wordt vanwege de synthesizers. En dat veel mensen deze CD laten staan vanwege de label 'Space Opera'. Maar als je ziet welke zangers/zangeressen met dit project hebben meegewerkt... Sharon Den Adel en Robert Westerholt (Within Temptation), Anneke van Giersbergen (the Gathering) en Edward Reekers (Kayak, Ayreon), zou je deze CD toch moeten proberen.
En geloof me, je heb er totaal géén spijt van!

Koop deze cd bij Bol.com

Score: 97 / 100