Enqute

Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

[ Uitslag | Enqutes ]

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel Gonzlez (Darksun) - 41
  • Heikki Pyhi (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kjeld / Wederganger - Split
Label: Vn Records
Kjeld / Wederganger - Split
Erg happig zijn we bij Metalfan.nl niet op splits. Over het algemeen zijn het niet de interessantste bands die zich er aan wagen en bovendien zijn ze altijd wat lastig te reviewen. Wanneer echter twee van s lands beste black metalbands de samenwerking aangaan, kunnen we het resultaat eigenlijk ook niet weerstaan. Voor Wederganger is het overigens de tweede van een reeks van drie. De eerste is met Laster en over de laatste is nog niets bekend. Dit Fries-Gelders onderonsje mag er zeker wezen.

Kjeld was mij nog niet bekend, maar deze heren slagen er eenvoudig in om een goede indruk achter te laten. Het is niet de meest originele black metal die je je kunt voorstellen, maar de songs zijn goed uitgevoerd en bevatten de juiste sfeer. Met name de keyboards doen dat met langzame, zweverige tonen op de achtergrond. Banier en Wanskepsel smaken vooral naar meer en op zon punt aangekomen, is de nieuwsgierigheid naar de teksten groot. Dit soort epische metal en (de ongetwijfeld) historische teksten zijn doorgaans een gouden combinatie.

Wederganger speelt niet zo snel als de Friese tegenhanger en wordt nog wel eens gekscherend het zwarte broertje van Heidevolk genoemd. Er is meer ruimte voor afwisseling. Laaiende Haat is een ongelooflijk gave track die misschien wel alles van het toch al niet misselijke debuutalbum overklast. Ik heb het idee dat het niet erg strak is, maar het komt de klassieke horrorsfeer wel ten goede. Deze band heeft een puik gevoel voor opbouw. De afwisseling tussen grunts en zang is een absolute smaakmaker, maar ook de (beperkte) ruimte voor solos en het machtige gitaargeluid houden de muziek interessant. Meer nog dan Kjeld heeft Wederganger echt potentie.

1. Kjeld - Banier
2. Kjeld - Wanskepsel
3. Kjeld - Keningsein
4. Wederganger Laaiende Haat
5. Wederganger De Galgenberg

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 9 april 2017

Meer Kjeld / Wederganger:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.