16-12-2019

Arch Enemy - As The Stages Burn!
Label: Century Media Records
Arch Enemy - As The Stages Burn!
Kijk! Dit is hoe een live-dvd hoort te zijn! Je steekt er heel veel extra werk in en zet daardoor echt wat neer dat de moeite waard is. Voor de show op Wacken Open Air 2016 trok Arch Enemy alles uit de kast om het niet 'zomaar' een Arch Enemy-optreden te maken. En dit vertaalt zich nu in het uitstekende livedocument As The Stages Burn!

Over het optreden kunnen we dan ook kort zijn: Dit is Arch Enemy in topvorm. De band is energiek, klinkt uitstekend en is gemotiveerder dan ooit. Frontvrouw Alissa White-Gluz is hyperactief en rent en springt de hele show. Dat springen wordt overigens ook een paar keer benadrukt door het in slowmotion te laten zien. De stageset is grootser dan ooit tevoren voor de band en de lichtshow fenomenaal. Tevens staan de vlammenwerpers en rookkanonnen ook regelmatig aan. Alles wordt uitstekend in beeld gebracht, want de band had nog wat extra camera's gebruikt. De show werd destijds ook live gestreamd op het internet, maar dat lijkt een amateuropname vergeleken bij hoe alles nu geëdit is. Tevens is het geluid nu ook fatsoenlijk gemixt.

De setlist wijkt niet al teveel af van wat we eerder op de tour al te horen kregen, met natuurlijk aardig wat songs van het laatste album War Eternal (waaronder het uitstekende titelnummer, As The Pages Burn en You Will Know My Name). Natuurlijk ontbreken ook de oudere songs als Yesterday Is Dead And Gone, My Apocalypse, We Will Rise, No Gods No Masters en Nemesis niet. Wat wel ontbreekt, zijn nummers van de eerste drie albums, al komen die als bonustracks nog wel aan bod.

Naast het volledige optreden dat de band op Wacken Open Air gaf, staat er ook nog een kijkje achter de schermen op de schijfjes, evenals alle videoclips van het album War Eternal. Onder de noemer Tokyo Sacrifice staan er ook nog meer livenummers op, welke zijn opgenomen in 2015 in Japan. Het betreft dan gelukkig wel songs die op Wacken niet gespeeld werden, dus van dubbele is geen sprake.

Tracklist Wacken Open Air show:
1. Khaos Overture
2. Yesterday Is Dead And Gone