26-11-2020

Axel Rudi Pell - Kings And Queens
Jaar van release: 2004
Label: SPV / Steamhammer Records
Axel Rudi Pell - Kings And Queens
Axel Rudi Pell is al een tijdje een constante factor in het genre. Al sinds 1988 gooit hij hoogwaardige producten op de markt, en elke keer weer weet hij een troepje hoog aangeschreven muzikanten om zich heen te scharen. Zo werkte hij in het verleden onder andere met Jeff Scott Soto en Roland Grapow, op Kings And Queens wordt hij door kwantiteit-gaat-niet-ten-koste-van-kwaliteitdrummer Mike Terrana en toetsenist Ferdy Doernberg, die vrij goed met de heren van Helloween op kan schieten getuige verschillende gastbijdrages op soloalbums en dergelijke. Pell onderscheid zich van het legio gitaarhelden door zich niet constant te gedragen alsof hij spastische neigingen krijgt op de gitaarhals. Voor hem gaat het veel meer om gevoel en sfeer dan het overtreden van snelheidslimieten (en dat voor een Duitser!)

Op Kings And Queens laat hij alweer voor de tiende keer zijn melodieuze Hardrock en Metal op het publiek los. Opener Flyin' High zou zeker niet misstaan op een Powermetalalbum dat ruim boven de massa uitsteekt, al heeft Pell daar natuurlijk wel zijn eigen geluid in verweven. De prettig in het gehoord liggende vocalen van John Gioeli doen daar allerminst afbreuk aan. Hij kan de songs voorzien van nét dat beetje extra waar instrumentaal geweld tekort schiet. Lichtelijk tergend zijn wel de soms wat simplistische en directe teksten, zoals in "Strong As A Rock". Een betere tekstdichter zou een aanrader zijn. "Sailing Away" is een wat meer balladesk nummer dat zelfs voor ARP een kleine verrassing is, maar niet onderdoet voor de rest van de nummers. Mag ik alleen "Legions Of Hell" een beetje saai vinden? Op de solo's na dan, want die zijn in werkelijk elk nummer magistraal!

Liefhebbers van lekkere no-nonsense Hard Rock zouden nu eigenlijk niet meer na moeten denken. Pell laat wederom zien dat hij het recht heeft zijn band naar hemzelf te vernoemen zonder beschuldigd te hoeven worden van misplaatste arrogantie. De beste man heeft het gewoon!

1. The Gate
2. Flyin' High
3. Cold Heaven