• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Escape Is Not Freedom - Goldsmith
Label: Eigen beheer

Escape Is Not Freedom - Goldsmith

Escape Is Not Freedom is een uit Chicago afkomstige sludge-/noise-/post-hardcore-groep. In 2015 bracht de band zijn eerste ep The Truants uit. Op de eerste full-length Goldsmith heeft het mannelijke trio de hulp ingeschakeld van zangeres Emily Jancetic. Het gevolg is een album met een tiental songs die veel meer focus en diversiteit brengen dan die op de debuut-ep.

Het geluid van Escape Is Not Freedom is vrij lastig om te omschrijven. Vergelijkingen met Kylesa zijn snel gemaakt. Vooral door de afwisselende mannelijke en vrouwelijke zang en de flinke sludge- en post-hardcore-elementen die terug te horen zijn. Denk daarnaast aan relatief oudere bands als Helmet, Unsane, Melvins en Fudge Tunnel en je hebt een aardig beeld. Escape Is Not Freedom zet een geweldige wall of sound neer op Goldsmith. In vergelijking met de ep zijn de songs wat groovender en is er meer ruimte voor melodie. Dit laatste komt vooral door de tere, engelachtige stem van Jancetic. De aanwezigheid van haar vocalen in Annul, Disposses en Harbringer doet het album goed en zorgt voor meer dynamiek. De chaotische screams van zanger Mike mogen er zijn, maar hebben te weinig diepgang om een heel album lang te blijven boeien.

Dat de Seattle-sound (grunge als je wilt) van invloed is geweest op Escape Is Not Freedom geeft de groep al in zijn bio aan. Dit is goed hoorbaar. Luister maar eens naar Sodium. De verzen van dit nummer zijn voorzien van een gitaarloopje dat typerend is voor Tad, een van de meest ondergewaarde Seattle-bands uit begin jaren negentig. Verder wordt er hier en daar wat geflirt met het geluid van Nirvana op zijn debuut Bleach en doet het logge riffwerk wat denken aan de ‘oude’ Soundgarden. Zo heeft de introducerende riff van albumopener Coriander wel wat weg van Jesus Christ Pose.

Qua dynamiek heeft Escape Is Not Freedom al flinke stappen gemaakt. Toch mogen de songs nog best iets gecompliceerder en uitdagender. Goldsmith heeft een heerlijk geluid en kent een even zo indrukwekkende productie. Het zijn al met al erg smakelijke ingrediënten die Escape Is Not Freedom heeft toegevoegd aan zijn sound. Voor diegene waarvan het hart sneller gaat kloppen bij het horen van de genoemde bands is deze release het beluisteren en aanschaffen waard.

1. Coriander
2. Annul
3. Night Light