• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Old Blood - Old Blood
Label: Eigen beheer

Old Blood - Old Blood

De occulte rockgroep Ghost heeft de laatste jaren veel kritiek gekregen op de theatrale aspecten en mystiek die er bewust gecreëerd is rond de band. De uit Los Angeles afkomstige acid-doomformatie Old Blood is van mening dat de stoner- en doomscene ook wel wat meer mysterie kan gebruiken. De hoes van de zelfgetitelde debuutplaat trekt in ieder geval de aandacht en het gegeven dat de bandleden worden geïntroduceerd met de namen Feathers, Diesel, Gunner, Octopus en Stone houdt het raadselachtige karakter in stand. Zeker geen nieuw recept, maar gelukkig biedt Old Blood net zoals Ghost muzikaal genoeg leuks om je als luisteraar te vermaken.

Hierbij is vermaak het sleutelwoord, want de songs zelf zijn weinig origineel. Denk aan de sound van andere doomformaties zoals Blood Ceremony, Windhand en Ruby The Hatchet en je bent aardig in de buurt. Toch is er bij Old Blood geen sprake van volg- of kopieergedrag. De tracks zijn lekker eigenzinnig en luchtig opgezet. Verder is de aanpak geduldig. Zo kiezen gitarist Gunner en toetsenist Stone afwachtend hun momenten uit om te soleren. De kracht van Old Blood zit hem grotendeels in de vocalen. Zangeres Feathers blinkt uit met haar uiterst heldere en zuivere stem. Vooral in Wolves en Flesh brengt ze de vocalen speels, sensueel en soulvol.

In Glowplug vormen de zware, slepende gitaariffs een mooi contrast met de melodieus gezongen stukken in het sterke refrein en laat de groep in Silk Road Rash horen dat doom best swingend kan zijn. Tegenover vier sterke composities staan er echter ook twee minder gedenkwaardige. Zo ontbreekt het Taking Refuge With Strangers aan een spanningsboog en doet het weinig opzienbarende Some Songs Sound The Same zijn naam eer aan. Een foutloos debuut is Old Blood dus niet. Mocht je wat kunnen met female fronted doom dan is Old Blood zeker het uitproberen waard.

1. Wolves
2. Growplug
3. Silk Road Rash