• Sami Lopakka (Sentenced) - 47
  • Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

In My Embrace - Black Waters Deep
Label: Sliptrick Records

In My Embrace - Black Waters Deep

In My Embrace begon in 2004 als een studioproject van gitarist/bassist/grunter Johan Sjöblom (Well Of Tears, ex-Dii Minores) en gitarist/grunter Bosse Öhman (ex-Planet Rain). Het kwam niet echt van de grond, maar het duo pakte in 2010 de draad weer op. Ze begonnen nieuwe nummers te schrijven en oud materiaal te herschrijven. In 2012 benaderden ze sessiedrummer Tommy Holmer (Rimthurs, Planet Rain), waarna ze de studio ingingen. Een jaar later kwamen ze in contact met Sliptrick Records en in 2014 zag de ep Dead To Dust Descend het levenslicht.

De ep werd goed werd ontvangen en ze besloten een volledige band te formeren. Als frontman werd Kenneth Larsson benaderd, gevolgd door Jon Brundin als bassist. Johan speelde met beiden in Dii Minores en Well Of Tears. Live speelt Bosse niet mee, want hij heeft tinnitus, ofwel oorsuizen. Zijn plek wordt dan ingenomen door Jonas Lindh (Apocalypse Orchestra). In november vorig jaar bracht In My Embrace de eerste full-length Black Waters Deep uit. De muziek van de Zweden kan omschreven worden als een mix van melodieuze death en black metal. Melancholische leads, atmosferische samples en cleane gitaarpartijen worden afgewisseld met grunts, screams, blastbeats en tremoloriffs.

Het album opent met The Coming Storm, een sfeervolle interlude voor de midtempo titeltrack. Daarna wordt het tempo flink opgevoerd in Into Oblivion – Dead To Dust Descend Part II, een vervolg op de titeltrack van de ep uit 2014. Je zou verwachten dat de sterke nummers aan het begin staan, maar in dit geval is dat niet zo. The Road Of Hanging On en Voyage Of Thoughts hebben een epischer karakter. Daartussen staat Next Chapter, mede door het pianospel van Kenneth een hoogtepunt. Killing Spree springt er bovenuit door het opzwepende karakter. Er wordt instrumentaal afgesloten met het sfeervolle, akoestische Autumn Storm Despair.

In My Embrace heeft gekozen voor een old school benadering en Black Waters Deep is allesbehalve vernieuwend. Jonas Lindström (Ereb Altor) heeft in Studio Apocalypse goed werk verricht en de muziek ligt prettig in het gehoor. Na meerdere luisterbeurten valt op dat de nummers weliswaar goed zijn, maar veel beter tot hun recht komen in een gemengde playlist. Er zit voldoende afwisseling in de nummers, maar de structuren zijn relatief eenvoudig en de melodielijnen vrij eentonig. Het album als geheel heeft daarom na een aantal luisterbeurten de neiging te gaan vervelen. De speelduur van 36 minuten is daarom ruim voldoende.

1. The Coming Storm
2. Black Waters Deep
3. Into Oblivion – Dead To Dust Descend Part II