• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Red Fang - Only Ghosts
Label: Relapse Records

Red Fang - Only Ghosts

Het gaat snel met sludge-/stonergroep Red Fang. De bierliefhebbers uit Portland hebben de laatste jaren een aardige fanbase gecreëerd. Mede door de airplay op YouTube, waarop enkele, humorvolle videoclips van de band te vinden zijn. Grootste pluspunt van Red Fang is echter de uitstekende liveperformance. Hier komen de energieke songs het beste uit de verf. Niet zo gek dat de groep de laatste jaren als een bezetene heeft getoerd. Tussendoor heeft Red Fang een (extended)-ep uitgebracht en is het dit jaar alweer tijd voor de derde full-length Only Ghosts.

Waar Whales & Leeches al meer tekenen van volwassenheid vertoonde, lijkt Red Fang met hun nieuwe langspeler Only Ghosts een definitieve stap te hebben gezet richting adolescentie. De songs hebben een duidelijke kop en staart en zitten degelijk in elkaar. Het opzwepende Flies en Shadows zijn typisch Red Fang. Hoe lekker beide songs ook wegluisteren, het oogt toch wat safe en te doordacht. Prima tracks, maar ze missen de dynamiek, zoals we die van Red Fang verwachten. Het eerste deel van de plaat is vooral erg herkenbaar. Toch zijn de liedjes net allemaal wat laagdrempeliger. Ook Cut It Short en Not For You zijn geen dramatisch slechte aanwezigheden op dit album, maar klinken iets te veel als Queens Of The Stone Age in een brave bui.

Het gebrek aan dynamiek en vernieuwing van de eerste helft van dit plaatwerk wordt in de tweede helft enigszins goedgemaakt. The Smell Of The Sound is een heerlijk traag en slepend nummer, waarin de heren eindelijk hun experimentele driften benutten, wat een boeiend, duister en atmosferisch nummer tot gevolg heeft. Het venijn zit hem bij Only Ghosts in de staart, want met de laatste drie songs bijt Red Fang pas echt van zich af. The Deep, I Am A Ghost en Living In Lye laten eindelijk wat rauwheid en onvoorspelbaarheid horen. Met name het ongepolijste en onconventionele I Am A Ghost springt er in positieve zin uit en zal voor Melvins-liefhebbers een verademing zijn.

Only Ghosts is een songtechnisch sterke en volwassen plaat. Deze volwassenheid gaat helaas te veel ten koste van de onvoorspelbaarheid en experimentele insteek van de band. De songs zijn bij vlagen te braaf, te doordacht en missen een bepaalde dynamiek waar Red Fang bekend om staat. Ondanks het sterke tweede deel is Only Ghosts een tegenvallende release. De laatste paar tracks laten gelukkig wel horen dat Red Fang het nog wel kan. Volgende keer beter dan maar.

1. Flies
2. Cut It Short
3. Flames