• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Skiltron - Legacy Of Blood
Label: Trollzorn Records
Skiltron - Legacy Of Blood
Doedelzakken, kilts en teksten over Schotse clans en de Hooglanden. Je raadt het al: Skiltron is een folkmetalband uit Buenos Aires. Hoe deze Argentijnen, op maar liefst elfduizend kilometer van de Schotse grens, op het idee zijn gekomen om dergelijke muziek te spelen, is mij een raadsel. Maar ze doen het toch al gauw ruim twaalf jaar en zijn met Legacy Of Blood toe aan hun vijfde langspeler.

Nu wordt de band vooral als Keltische folkmetalband gepromoot, maar zonder de alom aanwezige doedelzakken is de basis gewoon traditionele heavy metal. En eerlijk is eerlijk, heel interessant is het allemaal niet. Zoals verwacht bestaat de kern van de muziek uit aanstekelijke melodieën en meezingbare refreinen. Hoewel dat lukt met het nummer Committed To The Call, kan de rest van het materiaal maar amper overtuigen. Aangezien de doedelzak dominant aanwezig is, dienen de gitaarstukken bijna alleen als ondersteuning voor de melodieuze stukken. Hierdoor wordt teveel op veilig gespeeld en ontbreken er spannende riffs of echt spetterende solo’s.

De vocalen worden verzorgd door Martin McManus, die - in tegenstelling tot de rest van de band - uit het Verenigd Koninkrijk komt. Legacy Of Blood is zijn eerste album met Skiltron. Eerder was hij in Noord-Engeland actief in een Judas Priest-coverband. Hoewel de lyrics vaak kinderlijk eenvoudig zijn, is het een degelijke zanger die toch een redelijk bereik heeft. Desalniettemin beschikt hij vooralsnog niet over de kwaliteiten om het algehele niveau omhoog te tillen en klinkt het vooral erg geforceerd.

Zowel als folkmetal- als heavymetalband schiet Skiltron tekort. Legacy Of Blood is niet per definitie een slecht album, maar goed is het eigenlijk ook niet. De verstokte liefhebber zou zowaar nog wel uit de voeten kunnen met deze plaat, maar ook hij of zij zal moeten erkennen dat dit materiaal weinig om handen heeft. Hoewel folk metal al geruime tijd in de lift zit, verwacht ik niet dat de Argentijnen zich op korte termijn kunnen meten met de grotere namen binnen het genre. Daarvoor is het te middelmatig.

1. Highland Blood
2. Hate Of My Life
3. Committed To The Call