• Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

In Flames - Sounds From The Heart Of Gothenburg
Het is nog heel even wachten op het nieuwe album van In Flames, maar vorige maand kwamen de Zweden met een tussendoortje om de honger wat te stillen. Een dubbel cd/dvd met de titel Sounds From The Heart Of Gothenburg, opgenomen in Scandinavium te Gotenburg op 7 november 2014. Derhalve een thuiswedstrijd voor het kwintet.

Zo blijkt al tijdens de intro waarbij het publiek zich al goed laat horen en de bandnaam scandeert. Bij voorbaat dus al een gewonnen wedstrijd. Het is een spetterende performance. De licht- en vuurshow is geweldig en de mannen op het podium laten zich van hun beste kant zien. Anders spreekt de toeschouwers in het Zweeds toe. De fans genieten volop en zingen regelmatig mee, zoals bij Trigger en velen klappen mee met onder andere het sterke Where The Dead Ships Dwell en het prachtige, fraai gearrangeerde The Chosen Pessimist. De show is mooi in beeld gebracht en het geluid is behoorlijk, al is het studiowerk sprankelender, met name het ritmegitaarspel. Zang en harmonieuze leads komen live in vergelijking met de ritmegitaar veel beter tot hun recht.

Alle nummers van het eigenlijke concert staan op deze uitgave. De registratie loopt lekker door, al is er op cd geknipt na Ropes. In Flames concentreert zich met name op de laatste twee albums met vier songs van Sounds From A Playground Fading (2011) en Siren Charms (2014) is zelfs met zeven tracks vertegenwoordigd. De eerste drie albums worden helaas genegeerd. Resin is de oudste track (van Colony uit 1999) op de setlist. Onder de favorieten bevinden zich Trigger, Cloud Connected en Take This Life, maar ook het nieuwe Through Oblivion en With Eyes Wide Open (met veel lichtjes van mobiele telefoons) doen het goed. Eigenlijk maakt het niet uit wat er aan bod komt, want nergens dut het publiek in. Verrassingen zijn er verder niet, al is vermeldenswaardig dat de geschoolde operasoprane Emilia Feldt meezingt in When The World Explodes.

Sounds From The Heart Of Gothenburg is vooral een must-have voor de fans van het latere werk van In Flames. Liefhebbers van het oudere deel van het oeuvre vinden veel minder van hun gading met deze liveregistratie. Die kunnen beter de oude albums weer eens op zetten. Dit tussendoortje laat In Flames van zijn beste livekant zien en maakt benieuwd naar Battles op 11 november.

1. In Plain View
2. Everything's Gone
3. Fear Is The Weakness