• Martin Eric Ain (Celtic Frost)† - 57
  • Sal Abruscato (Life Of Agony) - 54

• René Berg (Hanoi Rocks) - 2003

Riverside - Eye Of The Soundscape
Label: InsideOut Music
Riverside - Eye Of The Soundscape
Er is een lege plek en die zal er altijd blijven, maar zoals frontman Mariusz Duda zegt: "De rivier zal weliswaar nooit hetzelfde zijn, maar dat betekent niet dat hij zal stoppen met vloeien." De Pool gaf een paar weken geleden aan samen met drummer Piotr Kozieradzki en toetsenist Michał Łapaj verder te gaan, ondanks het feit dat het verlies van gitarist Piotr Grudziński nog altijd voelbaar dichtbij is. Piotr is onvervangbaar en daarom gaan de Oost-Europeanen verder als trio. Live gaan ze gebruikmaken van bevriende sessiegitaristen.

Volgend jaar gaan de heren bezig met een reguliere full-length. In de tussentijd is er Eye Of The Soundscape, een 'complementair' album. Een collectie instrumentale songs die de ambient en elektronische kant van Riverside belicht. Dertien lange tracks met een totaallengte van ruim honderd minuten. Daaronder bevindt zich het reeds bekende bonusmateriaal van Shrine Of New Generation Slaves en Love, Fear And The Time Machine albums. Verder zijn er bewerkingen van Rapid Eye Movement en Rainbow Trip en vier nieuwe songs (Where The River Flows, Shine, Sleepwalkers en Eye Of The Soundscape).

De dreun is nog steeds voelbaar, zowel bij de fans als bij de progressieve band, zo blijkt al snel. Vanzelfsprekend is met het wegvallen van Piotr minder gitaarspel te horen. Het is vooral de elektronica van Michał die de boventoon voert; een ambient soundscape ondersteund door ingetogen basspel en hypnotiserende, interessante ritmiek. Het gevolg is een rustgevende, reflectieve en breekbare trip die je stil laat staan en aan het denken zet. Het gitaarspel speelt een ondergeschikte rol, maar is wel aanwezig. Zelfs originele opnamen van Piotr zijn verwerkt in het geheel.

Ondanks het ingetogen karakter van deze compilatie, is er toch verscheidenheid tussen de tracks aanwezig. Shine geeft kleur en verlichting in de donkere wereld. Night Session – Part Two bevat een fraaie bijdrage op saxofoon. Heavenland en Return hebben kenmerken van Lunatic Soul, het ambient project van Mariusz. Zo is er voldoende variatie om op een rustig moment de hele plaat te beluisteren.

Riverside zal nooit meer hetzelfde zijn. De mannen hebben zich echter herpakt en zijn vastberaden om door te gaan met waar ze het beste in zijn: progressieve muziek maken met een emotionele lading. Later dit jaar verschijnt er een biografie van Riverside, voorlopig alleen in het Pools. Daarna gaan de Polen optreden ter nagedachtenis van Piotr, die een litteken achterlaat, maar zijn kameraden tevens ervan heeft overtuigd om door te gaan.

CD1:
1. Where The River Flows
2. Shine