• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Svvamp - Svvamp
Label: RidingEasy Records

Svvamp - Svvamp

Svvamp is een bluesrockband uit Jönköping, opgericht door de drie vrienden Adam Johansson, Erik Ståhlgren en Henrik Björklund. Het trio uit Zweden heeft zich op het debuut laten inspireren door de bluesrock uit de jaren zestig en zeventig. Wederom een retro-groep dus. Zijn er daar nog niet genoeg van? Misschien wel, maar het gegeven dat Svvamp zich wat minder richt op de bombastische kant van de sixties- en seventiesrock, maakt dit eerste, zelfgetitelde album in ieder geval het uitproberen waard.

De liedjes van Svvamp moeten het overduidelijk niet hebben van pompeus gitaarwerk of krachtpatserij van de ritmesectie. Nee, de Zweden maken ingetogen bluesrock in de lijn van het rustigere werk van Led Zeppelin, Cream en Jimi Hendrix. Het plaatje kabbelt rustig door, zonder ergens de bocht uit te vliegen. Wanneer de band in Set My Foot And Leave en Down By The River dan ook nog eens de mandoline tevoorschijn haalt, lijkt het wel een kampvuur-jamsessie van Creedence Clearwater Revival en Led Zeppelin. Big Rest is dan weer een nummer dat erg doet denken aan The Band, vooral vanwege de vocale harmonieën.

Het album is met zesendertig minuten behoorlijk kort en is voorbij voor je het doorhebt. De liedjes op Svvamp luisteren dan ook allemaal prima weg. Toch moet er geconcludeerd worden dat de Zweden hier te weinig eigen ingrediënten toevoegen. Als dit album bedoeld is als ode aan de bluesrock van vroeger, dan is dit gelukt, maar ik kan me voorstellen dat Svvamp meer wil zijn dan een veredelde tribute-act. Svvamp is een aardig plaatje, maar de Zweden slagen er niet in om hun eigen stempel op de songs te zetten. Al met al is er nog genoeg werk aan de winkel voor dit Zweedse drietal.

1. Serpent In The Sky
2. Fresh Cream
3. Burning Down