• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Verwoed - Bodemloos
Label: Argento Records
Verwoed - Bodemloos
Black metal is wederom allesbehalve dood. Naast een fikse stroom aan post-blackmetalbands, is er nu ook in de obscure en naargeestige hoek van het genre weer van alles gaande. Denk bijvoorbeeld aan het Franse Throane dat met Derrière​-​Nous, La Lumière menig teer zieltje naar de verdommenis helpt. Maar ook ons koude kikkerlandje draagt bij aan dit genre. Bodemloos is het debuut van het Utrechtse Verwoed en ziet in de vorm van een drie tracks tellende ep het wereldlicht. Erik B. is de man achter dit helse project en hij kreeg bij het opnameproces hulp van John Bart Van Der Wal (Herder, Aborted).

De heer B. injecteert de luisteraar bij de eerste seconde al gelijk een dodelijke dosis black metal in de aderen. De productie klinkt opvallend helder, waardoor alle chaotische en onheilspellende klanken duidelijk hoorbaar zijn. De gitaarpartijen hebben iets weg van traditionele black metal uit de jaren 90. Dit komt door de open en dissonante gitaarakkoorden, maar met de psychedelische inslag genereert Verwoed wel degelijk een eigen smoel. Het chronische gebrek aan songstructuur slingert de luisteraar van hot naar her, waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten luisteren.

De zang op Bodemloos klinkt furieus en demonisch, maar is niet té prominent aanwezig in de mix. Hierdoor klinkt de zang als gefluister en dit draagt wederom bij aan de dreigende en naargeestige sfeer van dit plaatje. Tijdens de tracks is er altijd een vorm van dark-ambient op de achtergrond hoorbaar. Dit element blijft vaak doorgalmen wanneer de instrumentatie tot stilstand komt. Dit is tijdens Leegte duidelijk het geval en zorgt ervoor dat je tijdens deze track even op adem komt, totdat je het geluid weer aan hoort zwellen.

Conclusie: dit is een ep waarbij je je vingers af kunt likken en al snel smacht naar meer. Een aanrader voor liefhebbers van intense en dreigende metal zoals Throane, Blut Aus Nord en Deathspell Omega.

1. Bodemloos
2. Een Leven Aan De Oppervlakte
3. Leegte