• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Feared - Reborn
Label: Eigen Beheer
Feared - Reborn
Feared bestaat in 2016 tien jaar, een periode waarin de death/groove/thrashmetalband al zes platen uitbracht. Daarbij moet opgemerkt worden dat Refeared een heropgenomen en geremixte versie is van het zelfgetitelde debuut. Aangezien de eerste platen van een matige productie zijn voorzien en er een drumcomputer in plaats van een echte drummer te horen is, vond oprichter Ola Englund het jubileumjaar een uitgelezen moment om de beste tracks van Rejects (2011) en Refeared (2012) opnieuw op te nemen, te remixen, remasteren en produceren onder de naam Reborn.

Vier van de tien nummers (de intro en het overbodige intermezzo van vijftien seconden niet meegeteld) zijn afkomstig van Refeared. Wat opvalt, is dat ze veel zwaarder en groovier klinken dan de originele versies. De warmere productie pakt in de heavy passages goed uit. Het beukt steviger, maar zodra het tempo omhoog gaat, zoals in het At The Gates-achtige Fall Of Man of Our Dying World (denk aan Dismember) zullen de fans van het eerste uur het thrashende geluid van de gitaren wellicht missen. Breaking The Cycle klinkt bijvoorbeeld erg ‘droog’.

Rejects is al een zwaardere plaat dan Refeared, maar de nieuwe versies leggen er nog meer gewicht in. In Lords Resistance Army pakt dat bijvoorbeeld erg goed uit tijdens de vette riffs, maar ook hier geldt op andere momenten dat het agressieve, felle gitaarspel onder het basgeluid lijdt, dat in volume is gestegen. Bijna vanzelfsprekend is het drumwerk van Kevin Talley (Suffocation) een verbetering ten opzichte van de drumcomputer en ook de zang van Mario Santos Ramos (Demonoid) is in niveau gestegen.

Naast de productie valt ook op dat sommige passages gearrangeerd zijn. De aanpassingen zijn bijna overal een aanwinst. Zo zijn er tijdens Fall Of Man cleane vocalen ingepast, waar ze in Our Dying World juist plaats hebben gemaakt voor extreme zang. Zo zijn er nog wel meer variaties, zonder dat de structuur van de songs is aangepast. Lords Resistance Army is een uitschieter, maar ook Our Dying World, Breaking The Cycle, Changes en het donkere, Crowbar-achtige Ocd zijn het beluisteren meer dan waard.

De herboren versies van de sterkste oude tracks pakken zwaar en bruut uit. De oneffenheden van de eerste jaren zijn niet meer aanwezig. De aanpassingen in de songwriting zijn wat dat betreft een aanwinst. Toch zijn er fans van het eerste uur die het jammer vinden dat het scheurende geluid van de gitaren plaats heeft gemaakt voor een groovier sound. Degenen die die mening niet zijn toegedaan, hebben met Reborn niets te klagen. Het is namelijk specifiek voor liefhebbers van bands als Lamb Of God, Pantera en The Haunted een heerlijk beukende metalplaat van meestergitarist Ola England en co.

1. Opening Scene
2. Fall Of Man
3. World Eater