Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arve "Ice Dale" Isdal (Enslaved) - 48
  • Dave Hlubek (Molly Hatchet)† - 74
  • Gus Pepa (Death Angel) - 58
  • Jack Black (Tenacious D) - 56
  • Jess Margera (CKY) - 47
  • Otto Schimmelpenninck van der Oije (Delain) - 43
Review

Destruction - Under Attack
Jaar van release: 2016
Label: Nuclear Blast Records

Destruction - Under Attack

Na twee heel sterke platen in een periode van iets meer dan een jaar, lijkt het best lang geleden dat Spiritual Genocide uitkwam (2012). Een gevoel van lichte argwaan won het bijna van mijn nieuwsgierigheid. Onterecht, want hoewel niet alle platen even sterk zijn, heeft de productieve band eigenlijk nooit teleurgesteld. Maar er is meer gaande. De laatste jaren lijkt thrash aan populariteit te winnen. Er zijn veel nieuwe bands, veelal met een oldschoolsound, dus wat doet een band die al een grote naam was in de hoogtijdagen? Het antwoord ligt in de voorgaande platen, namelijk met de tijd meegaan en toch herkenbaar blijven.

Het fraaie artwork en de titel verwijzen naar de rode draad in de teksten, de zorgelijke actualiteit van bijvoorbeeld terroristische dreiging en cyberpesten. De titeltrack opent met een kort Annihilator-achtig intro, waarna met een fraaie opbouw het typerende, ietwat hectische Destruction-geweld wordt aangekondigd. De riffs zijn opvallend catchy, waardoor de titeltrack zich ontpopt als een heuse oorwurm. Opvallend is het tweede nummer, Generation Nevermore, dat wat Bay Area-invloeden laat doorschemeren en dat geldt ook voor Dethroned. Het geeft de songs een wat melodieuzer karakter, maar zonder afbreuk te doen aan de kenmerkende Duitse agressie. Niet nieuw, want dat deed Destruction tien jaar geleden ook, maar het komt nu veel beter uit de verf. De gitaren zijn een tikje lager gestemd, Schmier klinkt gevarieerder en drummer Vaaver heeft helemaal zijn draai gevonden.

Getting Used To The Evil is zonder twijfel het meest opvallende nummer, omdat Destruction zich hiermee volledig buiten de gebaande paden begeeft. Het is veel gevarieerder dan we gewend zijn van deze thrashers, maar dat maakt het luisterplezier er niet minder om. Een andere opvallende track is Stand Up For What You Deliver, waarin de typerende rifftechniek en akkoordenschema’s van Iron Maiden te herkennen zijn. Het zijn vooral dit soort details die Under Attack tot een geweldige plaat maken, maar dan heb ik het nog niet gehad over thrashhoogstandjes als Elegant Pigs, Conductor Of The Void en de afsluiter Stigmatized.

Met Under Attack bewijst Destruction ook na ruim dertig jaar nog over voldoende kwaliteit en creativitiet te beschikken om tot de hoogtste regionen van thrashmetalbands te behoren. Niet vanwege de reputatie die ze in de jaren ’80 opbouwden, maar door opnieuw een geweldige plaat uit te brengen. Chapeau!

Tracklist:
1 Under Attack
2 Generation Nevermore
3 Dethroned
4 Getting Used To The Evil
5 Pathogenic
6 Elegant Pigs
7 Second To None
8 Stand Up For What You Deliver
9 Conductor Of The Void
10 Stigmatized

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 4 mei 2016

Meer Destruction:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.