• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Wrong - Wrong
Label: Relapse Records

Wrong - Wrong

Ze zijn bijna op een hand te tellen. De metalgenres die nog niet te maken hebben gehad met een opleving in de vorm van een golf nieuwe bands. Jonge muzikanten die het oude genre afgestoft en eigen gemaakt hebben. Helaas laat de kwaliteit soms te wensen over, maar wie goed zoekt, vindt tussen al die dertien-in-een-dozijn-revivalgroepen altijd wel wat moois. Het uit Miami afkomstige Wrong is een van die bandjes die inspiratie zoekt in de post-hardcore en noiserock uit de eerste helft van de jaren negentig.

Op de via Relapse uitgebrachte, zelfgetitelde debuutplaat is vrijwel direct te horen dat het niet gaat om een stel jonge honden, die aan het begin van hun muzikale carrière staan. Nee, alle elf songs op dit album zijn met twee à drie minuten opvallend kort, maar zitten songtechnisch prima in elkaar. Met (ex)-leden van Torche, Kylesa en Capsule betreft het dan ook ervaren muzikanten. Het geluid van Wrong komt behoorlijk in de buurt van Helmet, maar ook de invloeden van Unsane, Melvins en The Jesus Lizard zijn hoorbaar.

Wrong klokt in totaal maar net over de dertig minuten en is een behoorlijk chaotische plaat. Chaotisch in de goede zin van het woord dan wel. In More Like, Mucilage en Boil zijn er bijvoorbeeld onconventionele ritmewisselingen, rauwe vocalen en ontspoorde gitaren te bespeuren, die zo van het brein van de meesters van chaos en noise, The Jesus Lizard, hadden kunnen komen. Het grootste deel van het songmateriaal hangt wat meer naar de New York post-hardcore- en noisegroepen Unsane en Helmet. Gelukkig durft Wrong het bij vlagen ook aan om wat aan agressiviteit in te leveren. In Entourage en Statis gaat het tempo wat omlaag, zijn de vocalen clean en waagt de groep zich meer op grunge- en alternatieve rock-gebieden. High Chair is bijna te classificeren als shoegaze en sluit de plaat op een dromerige manier af.

Weinig origineel, maar erg solide uitgevoerd. Zo is Wrong wellicht het beste te omschrijven. De toevoeging van de rustigere tracks zorgt ervoor dat de aandacht er goed bijblijft. Toch heeft deze korte plaat wat fillers, die een herhalingsoefening van een andere song zijn. Heb je echter wat met de genoemde bands, dan is Wrong zeker het uitproberen waard.

1. More Like
2. Turn In
3. Read