• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Burning - Nightmares
Label: Eigen Beheer
Burning - Nightmares
Burning is een band uit de provincie Groningen die in 2013 is opgericht. De line-up bestaat uit zanger Hugo Koch (Rise & Burn, Rumbones en organisator van het Very ‘Eavy Festival in Stadskanaal), bassist Andy Haandrikman (The Wounded), drummer Jan Engelkes (ex-Chainz) en gitaristen Rene Knegt en Johnny Kars. In 2014 verschijnt het eerste wapenfeit, de single Something Lurking In The Dark (inclusief videoclip). Deze raakt snel uitverkocht en staat als bonus op de eerste full-length Nightmares.

Alles ademt old school rockende heavy metal aan de Grunnegers (Groningers) wat ze op dit debuut laten horen en zien. Het uiterlijk van de ouwe rotten, het horrorthema van de hoes en de teksten, de combinatie van Black Sabbath, Iron Maiden en Candlemass in de muziek. Wie originaliteit zoekt, hoeft niet verder te lezen. Hier zijn namelijk vooral liefhebbers aan het werk die het wiel niet opnieuw willen uitvinden, maar een eerbetoon aan de jaren zeventig en tachtig uitvoeren.

Nightmares staat voor veertig minuten goed uitgevoerde doomy heavy metal, met een solide ritmesectie (waarbij ook het basgeluid goed te horen is), stevige jarentachtigriffs en melodieuze solo’s (zoals in het galopperende titelnummer). Verwacht geen technische hoogstandjes, maar eenvoudige, zware riffs, af en toe fraaie twinleads (zoals die in Something Is Lurking In The Dark) en een aantal creepy, verhalende passages (Trials Of 1613 respectievelijk Anthem For The Lost Souls).

Tekstueel draait het om het aanzetten tot zelfmoord (Razors And Reasons), heksenverbrandingen (Trials Of 1613), nachtmerries en horrorverhalen, die onder andere geïnspireerd zijn door Ghost. Het bijzondere aan de teksten is dat die van het openingsnummer en de eerste twee delen van het drieluik ”Anthem For The Lost Souls” afkomstig zijn van auteur Bronja Hoffslag. Zij kwam in contact met Burning na het zien van de video van de single. Leuk detail is dat ze ook op de hoes staat afgebeeld.

De stem van Hugo Koch past prima bij de verhalende muziek. De zanglijnen doen veelal denken aan die van Ozzy Osbourne en vreemd genoeg soms aan die van Greg Graffin van Bad Religion. Hij heeft geen groot bereik, maar het karakter van zijn vocalen sluit mooi aan bij zowel de muziek als de teksten. De refreinen zijn catchy en de zanglijnen, zoals die in Stuck (dat niet zou misstaan als single), zijn na een paar luisterbeurten mee te neurieën.

Nightmares is een aangename old school heavymetalplaat die lekker rockt en doomy is. Creepy als Sabbath, rockend als Status Quo, doomy als Candlemass, NWOBHM als Iron Maiden. Niets baanbrekends, maar gewoon strak uitgevoerd door ervaren liefhebbers, die de beginjaren van de grote helden hebben meegemaakt en voorzien van een goede productie door Fredde Kaddeth (Massive Assault). Dat levert karakteristieke ideeën op, met hier en daar een verrassing (het oriëntaalse gitaarwerk in No Remorse). Het niveau van de nummers ligt dicht bij elkaar, dus het is moeilijk favorieten aan te wijzen. Dit debuut ligt lekker in het gehoor en is daarom moeiteloos van begin tot einde te beluisteren.

1. Razors And Reasons
2. Trials Of 1613
3. Nightmares