• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Dark Moor - Dark Moor
Jaar van release: 2003
Label: Arise Records
Dark Moor - Dark Moor
Kaboem! Met een daverende klap knalt het Spaanse Dark Moor de legioenen van de concurrenten omver als een armada Spaanse galjoenen een vissersbootje! De afgelopen jaren heeft de Powermetalband al stevig aan populariteit gewonnen met hun eerste drie albums. Hierop was vooral zangeres Elisa een sterke troef die voor een vernieuwend geluid zorgde, iets wat jammer genoeg niet erg gebruikelijk is in de Powermetalscene. Diezelfde zangeres besloot vorig jaar samen met de drummer en een gitarist op te stappen. Van dit drietal krijgen we in maart het debuut van Dreamaker voor onze kiezen. De twee overgebleven leden zaten intussen niet stil en zijn volop op zoek geweest naar nieuwe leden. Voor alleen al de zanger werden meer dan 30 audities gehouden, wat het ook wel waard is geweest. Want die vent (ja, vent ja, het verschil met zijn voorgangster hoor je nauwelijks ondanks het duidelijke verschil in geslacht) kan zingen!

Het zweet moet gitarist/songwriter Enrik Garcia op het voorhoofd gestaan hebben, langzaam via rug en bilnaad naar beneden gutsend. Want als je het boegbeeld kwijt bent, hoe val je dan nog op? Door geniale muziek te schrijven! Daar waar het vorige album "At The Gates Of Oblivion" bijna barstte van Rhapsodiaanse kitscherigheid wordt er nu meer progressief te werk gegaan, zonder daarbij het oude geluid te verloochenen. Een nummer als "The Bane Of Daninsky, The Werewolf" kan de strijd aan met de grootmachten, en zou daarbij best wel eens als winnaar uit de strijd kunnen komen. In navolging van bands als Iced Earth en Kamelot heeft Dark Moor een trilogie op de cd staan die handelt over de strijd van Attila de Hun. Deze drie nummers (aangevuld met een intro en interlude) vertegenwoordigen de meest harde en duistere kant, Terwijl de eerste twee tracks en Cyrano Of Bergerac weer het andere uiterste zijn.

The Dark Moor is een heel verhaal opzich. In dit achtenhalve minuut durende meesterwerk worden alle trucs uit de kast gehaald. Alfred Romero vertolkt daar samen met de klassiek geschoolde zangeres Beatriz Albert een heuse miniopera, waarin flink gespeeld wordt met koorstukken en bombastische solo's. Het klapstuk op een uitgedacht album dat nog heel veel op zal staan hier. Kijken of Sonata Arctica hier overheen gaat met hun volgende album.

1. A Life For Revenge
2. Eternity
3. The Bane Of Daninsky, The Werewolf