• John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Event Relentless - Cold Black November
Label: Eigen beheer
Event Relentless - Cold Black November
Event Relentless is een melodieuze deathmetalband uit Finland, waarbij (net als bij vele voorgangers) een deel van de sound terug te leiden valt tot de Gothenburg-scene. Toch weet dit trio zich te onderscheiden door nadrukkelijk een keyboard op de voorgrond te plaatsen en dit als hoofdingrediënt te presenteren. Daarbij wordt de melodieuze death voorzien van symfonische en progressieve invloeden. Deze combinatie zorgt er samen met het strakke gitaarspel voor dat de groep met Cold Black November een alleraardigst debuut-ep aflevert.

Meteen bij de openingstrack Duality laat Event Relentless horen wat het in huis heeft. Snelle en opzwepende keyboardtonen, die samengaan met stevige gitaarriffs en ondersteunende drumslagen. Zanger/gitarist Juho Raiti gromt zijn teksten daartussendoor, maar het mag duidelijk zijn; zijn zang vormt een bijrol in het geheel en moet vaak plaatsmaken voor de vele instrumentale passages. In dit geval is dat ook prima, want als vocalist laat hij geen onuitwisbare indruk achter. Als gitarist doet hij het veel beter.

Een sterk punt van de groep is dat er veel afwisseling te horen is. Hierdoor krijgen de tracks een avontuurlijk karakter. Qua structuren en schrijfwerk mag het gezelschap dan ook best met wat lof ontvangen worden. Helaas is het uitgebrachte materiaal wel duidelijk een product van een beginnende band, die iets in eigen beheer heeft opgenomen. De productie laat veel te wensen over en dat uit zich voornamelijk in de ruwe mix. De keyboards staan constant te hard op de voorgrond, waardoor de zang en de gitaren worden weggecijferd.

Maar ondanks een matige productie weet Event Relentless met Cold Black November wel een prima visitekaartje af te leveren. De vijf tracks die het schijfje telt worden, zonder te vervelen, uitgesmeerd over vijfentwintig minuten. De band vindt aansluiting bij de welbekende Gothenburg-scene en doet regelmatig denken aan het vroegere In Flames of Children Of Bodom. Toch heeft Event Relentless genoeg eigenschappen en kwaliteiten om op zichzelf te staan en weet het hoge verwachtingen te scheppen voor een aankomend debuutalbum.

1. Duality
2. Beyond The Speed Of Light
3. Cold Black November