13-11-2019

Aborted - Termination Redux
Label: Century Media Records

Aborted - Termination Redux

“Hell is only a word. The reality is much, much worse.” De Belgische deathmetalband Aborted doet het opnieuw, een intro met sample uit Hellraiser en als liefhebber van Clive Barker ben je direct bij de les. Aborted toert momenteel met Kataklysm en Septicflesh door Europa en vierde vorig jaar de twintigste verjaardag. Van het optreden op Graspop 2015 werd daarom een videoregistratie uitgebracht van Necrotic Manifest, afkomstig van het laatste studioalbum The Necrotic Manifesto. Ter gelegenheid van het jubileum is in januari ook de ep Termination Redux verschenen, een opwarmertje voor het nieuwe album dat later dit jaar het levenslicht zal zien.

Termination Redux bevat drie nieuwe tracks, de interlude Liberate Me Ex-Inferis en een nieuwe uitvoering van The Holocaust Incarnate, de openingstrack van Engineering The Dead (2001). De productie is opvallend helder, maar dat gaat niet ten koste van de rauwe, zware, energieke sound die de laatste twee albums (Global Flatline en The Necrotic Manifesto) tot het beste werk van Aborted maken. Toch zijn de nieuwe nummers een tikkeltje minder bruut en er lijkt iets meer ruimte voor melodie, zoals te horen in de titeltrack en Bound In Acrimony.

Sven de Caluwé levert weer een uitstekende vocale prestatie en het technische gitaarspel van Mendel bij de Leij klinkt fantastisch, vooral in Vestal Disfigurement Upon the Sacred Chantry. Niet voor niets vertoeft Aborted in de bovenste regionen van het deathmetalgenre. Termination Redux is een veelbelovende voorbode van wat we kunnen verwachten op de negende full-length van Aborted. De laatste show met Kataklysm en Septicflesh is op 21 februari in 013, Tilburg.

1. Liberate Me Ex Inferis
2. Termination Redux
3. Vestal Disfigurement Upon The Sacred Chantry