Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

King Wraith - Of Secrets And Lore
Label: Underground Symphony
King Wraith - Of Secrets And Lore
Secrets, Lore, Ship, Roll ‘n’ Ride? Dit kersverse King Wraith lijkt er alvast geen geheim van te maken dat de Duitse metallegende Running Wild hier veel heeft betekend. Volgens het label mogen we ook de invloeden van Grave Digger en Blind Guardian niet onderschatten. King Wraith speelt dus good old heavy metal en het zal me niet verbazen wanneer deze drie heren groot liefhebbers zijn van fantasy-verhalen en oude legendes.

De link met Grave Digger zou ik zelf niet snel maken, want King Wraith beschikt met Daniele Genugu over een zanger die wèl kan zingen. Vooruit, een grote jongen is hij nog niet, maar wat hij met zijn keel produceert, is in elk geval helder en klankvol. Zijn theatrale manier van zingen doet daarbij erg denken aan die andere band van Italiaanse bodem. Ja, King Wraith heeft stiekem best veel weg van Rhapsody Of Fire. Het oude werk dan, want het tempo zit er goed in op Of Secrets And Lore. In dat opzicht is het knap wat voor geluid dit trio presenteert. Ik mis misschien alleen nog een toetsenist.

Of Secrets And Lore mag gerust tot de betere debuutalbums van 2015 gerekend worden. King Wraith heeft nog wel het een en ander te leren, maar overtuigt aan de andere kant wel met een sterk lijfnummer. Andere favorieten zijn het slepende Iliad en het avontuurlijke A Chest Of Gold And Fear. Natuurlijk mogen we de vele stuwende ritmes niet vergeten. Fans van Running Wild doen er absoluut goed aan om King Wraith eens een kans te geven. Houd wel in gedachte dat op verschillende vlakken terreinwinst geboekt kan worden door de band. De zanger doet er bijvoorbeeld goed aan om nog wat zanglessen te nemen en productioneel kan het echt beter. King Wraith mist bovenal de nodige ervaring, maar als je het van de andere kant bekijkt, mag je rustig concluderen dat deze Italianen behoorlijk wat potentie hebben.

1. Poseidon
2. Flag Of Black Ship
3. Roll 'n Ride