• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Imago Mortis - Vida, A Play Of Change
Jaar van release: 2003
Label: Mausoleum Records
Imago Mortis - Vida, A Play Of Change
Metal Do Brazil! Mausoleum Records laat zien dat Brazilië meer is dan Sepultura en Angra. Naast Andralls en Nordheim komen ze met Imago Mortis, een band die in eigen land een begrip is. Met hun tweede album "Vida, A Play Of Change" haalden ze lovende kritieken en vele prijzen binnen, onder andere die van "beste album van het jaar". Tijd dus om dat juweeltje ook in Europa uit te brengen.

"Vida, A Play Of Change" vormt een theater, waarin emoties de hoofdrol spelen tegen een achtergrond van een terminale ongeneeslijke ziekte, Vida. Gebeurtenissen en handelingen zijn niet relevant. Het gaat vooral om de gedachten van de hoofdpersoon, die eraan lijdt. Aan de hand van dagboeken en getuigenissen heeft de band zo realistisch mogelijk de gevoelens en gedachten van echte terminaal zieken in de teksten verwerkt, en met succes. De oncontroleerbare woede en jaloezie zijn voelbaar in de nummers Pain en Envy. In het nummer Me And God, waarin de zieke 'zijn' God om vergeving smeekt, druipt de dramatiek er vanaf zonder kitscherig te worden. Uiteindelijk accepteert de stervende zijn lot en vind hij rust in het hiernamaals.

Muzikaal is het album een dwarsdoorsnede van de Metalscene. Van de keiharde riffs en de vocalen die het midden houden tussen grunten en (nu-metal)gebrul in Pain tot gevoelige ballades met speelse koortjes, het zit er allemaal in. The Silent King swingt dan weer met zijn hammondorgeltje, en Envy bevat een aantal experimentele verrassingen. De productie zit slechts redelijk in elkaar maar dat is niet storend. De multimediatrack bestaat uit een spelletje, wat weer gebaseerd is op een of ander oud Chinees kaartspel. Niet aan mij besteed, maar een leuke extra. Een meesterwerk!

1. Long River
2. Central Hospital
3. Three Parchae